שאל את הרב

מעמד האישה בתורה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/08/12 07:24 ח באלול התשעב

שאלה

היי!

יש לי כמה שאלות שמטרידות אותי בזמן האחרון ואשמח אם תוכל לעשות לי קצת סדר.

קצת קשה לי עם מעמד האישה בתורה.

אולי לא ממש בתורה אלא בהלכות מאוחרות יותר.

כמו קול אישה, דעתן של נשים קלה, העובדה שהגבר "קונה" את האישה בחתונה והיא נחשבת ל"רכושו", והעניין שלגבר יש יותר כוח להחליט על גירושין.

יש לי הרגשה שזה דברים שלא קשורים לתורה עצמה אלא לתקופה של פעם שפשוט אימצנו לעצמנו.

למה שלא יבדקו את הדברים האלו מחדש?

כבר ענו לי שגבר ואישה שונים ובגלל זה היחס בתורה שונה וזה פשוט לא מספק כל כך.

תודה מראש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אשיב על הדברים באופן מסודר:
1. קול באישה - אישה יכולה לשיר ולשחק בפני נשים בלי כל סייג. אישה יכולה גם להרצות בפני גברים. ההגבלה נובעת מכך שהופעת של משחק וזמר של אישה בפני גברים עלול לעורר מתח ייצרי אצל הגברים.
2. דעתן קלה - אין פרושו טפשות חלילה אלא שקשה להן לעמוד באיומים ועינויים.
3. הגבר אמנם מבצע בקידושין 'מעשה קנין' אבל האישה אינה רכוש שלו. אין שום דמיון בין אישה ובין רכוש.
אין בכלל דמיון בין אישה ובין עבד (זהו אדם שהוא באמת רכוש אדונו):
עבד אפשר למכור לאחר אישה ודאי לא נמכרת לאחר.

כלפי עבד אין חובות - כלפי אישה, אדם חייב "שארה כסותה ועונתה" = להאכיל להלביש ולקיים חיי אישות.

אין כל ענין לאהוב ולכבד את העבד = כלפי האישה נאמר: "אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו".

4. בגירושין יש לקבל הסכמה של הצד השני - אין בכך הבדל בין גבר ואישה.

למרות כל מה שכתבתי אני לא מתעלם מכך שיש ביהדות העדפת גברים. השורשים לכך נעוצים גם בדברי תורה, גם בתקנות חז"ל וגם במנהגים.
התורה מסבירה זאת בעונש על האכילה מעץ הדעת: "ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך" (בראשית ג, טז)

מאז החטא, העולם מתקדם בתהליך ארוך של תיקון החטא. נראה שבדורנו הדברים מתקדמים מאוד: לדוגמה, קשה לומר עלינו "בזעת אפיך תאכל לחם".
כמו כן בזכות האפידורל (ודרכים נוספות) התבטלה גם גזרת "בעצב תלדי בנים".

מבחינה זו יש לברך על כל המגמות לקידום מעמד האישה, זכויות הילד וכו' כל אלו מבטאים את הרוח הפנימית של התורה שרוצה בטובת כל הבריות כולם.
עייני
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/feminizem/feminizem4-4.htm

כתבות נוספות