שאל את הרב

מעורבות בתנועת נוער נפרדת

חדשות כיפה הרב שי פירון 28/02/02 09:16 טז באדר התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום,

אנו בתנועת הנוער "עזרא",יש לנו סניף ברמה ב"ה די אכותית, הן מבחינת החניכים והן מבחינת המדריכים. כאמור, הפעילות הסניפית הכוללת היא נפרדת, אך כאשר מגיעים לגיל הבוגר-סוף כיתה ט' נוצר גרעין משותף בין הבנים לבנות כאשר המטרה שהפעילות המשותפת תהיה אך ורק פעילות תורנית או פעולות עם מטרה, ולא לכיף, וזאת מתוך אידיאל של התנועה שבתהליך של ימינו, שבתהליך בניית החברה בארץ מתוך תורה, החברה אכן מעורבת ולכן התנועה והסניף צריכים לחנך לשני עקרונות די נגדיים. מצד אחד-לחינוך נפרד, המתבטא בפעילות נפרדת של קבוצות והחינוך להפרדה מגיל קטן, ומצד שני למעורבות, על מנת לתת לנו כלים כיצד להשתלב בחברה מעורבת ע"י פעילויות משותפות שאינן לצורך הנאה בגיל בוגר יותר. האם זה נכון מבחינה אידיאלית וככה סניף צריך להראות? או שהסניף האידיאלי צריך להיות סניף נפרד כדוגמת "אריאל"?

שאלה שניה היא כזאת: משום שהסניף נפרד ומאוחר יותר הופך למעורב יש מתח רב בין הבנים לבנות גם בצוות ההדרכה. החיבור הזה קשה לעיכול הרבה פעמים, ואנו המדריכים של הגיל שהופך להיות מעורב צריכים להעביר אותם בצורה הכי חלקה שאפשר לאותו מצב. איך עושים זאת?

תשובה

ב"ה



צוות מדריכים יקר,
נעם ה' עליכם!

אני מבקש להתייחס לדבריכם בשני היבטים שונים:
ביחס לשאלה אם המצב אצלכם הוא המצב האידאלי - ככלל אידאל צריך להבחן בהצאם למקום ולזמן. אין זה נכון לבחון בעולם שלנו את השאלות החינוכיות בערכים מוחלטים. הכל תלוי במקום ובזמן. יש מצבים בהם ההפרדה היא ביטוי לאידאל ויש מקומות בהם ההפרדה היא ביטוי לחולשה ולבריחה. יש מקומות בהם המעורבות היא מתוך חזון ושליחות ויש מקומות בהן המעורבות היא מתוך קלות ראש, ובמקומות הרחוקים מאתנו - ביטוי לפריצות נוראה.
לכן, אני לא מציע להתייחס לשאלות אלה במישור אידאלי מופשט.
ככלל, אני נוהג לומר שעלינו לחנך לאידאל במציאות של דיעבד.
כוונתי היא שעלינו לבחור במסגרת הטובה ביותר בתוך המציאות המסובכת שבה אנו חיים. וכי ניתן להגדיר שהאידאל הוא חברה נפרדת לחלוטין בשעה שהמציאות כולה מעורבת?! עלינו למצוא את שביל הזהב הנכון שמצד אחד יגביר את אוירת הקדושה והיראה ומצד שני יתן לכולנו כלים לחיות בתוך המציאות.
יחד עם זאת, יתכן ובמקומות מסויימים בארץ, לאנשים הגדלים במשפחות מסויימות, מסגרת "אריאל" היא האידאלית. אבל, גם אז, אין לבחון זאת במבט של טובים יותר וטובים פחות. כל אחד, צריך להביא לידי ביטוי את עולמו במסגרת תנועת הנוערהמתאימה לו.

ובנוגע לשאלתכם השניה, אם החיבור קשה לעיכול, אולי כדאי לדחות אותו?! שמא יש להכין טוב יותר את המהלך. סוף דבר: היוועצו עם רכזי המחוז שמכירים את המציאות טוב יותר או שתפנו לרבני העזרא המכירים את התנועה ובקיאים בדרכי התנהלותה.

בברכה נאמנה,
ויאיר ה' לכם את דרככם,

שי

כתבות נוספות