שאל את הרב

מסכת סנהדרין ומלחמת מצוה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/02/10 09:51 א באדר התשע

שאלה

כבוד הרב שלום רב

בעקבות לימוד הדף היומי התעוררה שאלה

כתוב במסכת סנהדרין דף ב עמוד א:

ואין מוציאין למלחמת הרשות אלא על פי בית דין של שבעים ואחד ומפרש רש"י : במלחמת הרשות. כל מלחמה קרי רשות , לבד ממלחמת יהושע שהיתה לכבוש את ארץ ישראל.

האם כבוד הרב סובר שבימינו יש חובת גיוס לצה"ל משום מלחמת מצווה?

אם כן האם כבוד הרב יכול להביא (ואם לכבוד יש זמן גם להסביר את ה) מקורות שעליהם הוא מסתמך

אבקש בתשובתו של הרב להתייחס בעיקר למה , (במקרה שהוא סובר שזו מלחמת מצווה), למה זו

מלחמת מצווה ולא למה כלכך חשוב להתגייס היום לצבא.

גילוי נאות: אני מתכיוון לשלוח את השאלה הזו לעוד רבנים, משום שחשוב לי מגוון הדיעות והמקורות לדבר

תודה רבה על זמנך היקר

תשובה

בס"ד
שלום רב,
בהגדרת מלחמת מצווה ומלחמת רשות, יש מספר שיטות ראשונים. קטונתי מלהקיף סוגיה זו, לכן, כדי להעניק לך תשובה ראויה, אני מפנה אותך למאמר של הרב שלמה גורן זצ"ל:
http://www.daat.ac.il/daat/tsava/maamar/goren1a-2.htm

הבאתי לפניך פיסקה מתוך המאמר הנ"ל שמסכמת מספר שיטות ראשונים בסוגיה:
"מכל האמור יוצא שלדעת הרמב"ם יתכן בזמן הזה רק סוג אחד של מלחמת מצווה, והוא עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם. וכבר הוכחנו עפ"י המאירי שאין זה אלא כאשר כבר באו הנכרים עלינו, אז נחשבת העזרה שלנו כמלחמת מצווה. אבל לדעת הרמב"ן כל מלחמה לכיבוש הארץ
וישובה על ידינו בכל דור ובכל עת וגם בזמן הזה נחשבת היא כמלחמת מצווה לכל דבר. אלא שגם לדעת הרמב"ם יתכן שאם עדיין לא באו האוייבים עלינו, אלא שחוששים שמא יבואו יכולה מלחמת מנע שלנו להחשב גם היא כמלחמת מצווה, לפי שיטת האור זרוע שכתב על עכו"ם שצרו על עיירות ישראל בעירובין מ"ה א' שאפי' לא באו עדיין אלא שרוצים לבא דינם כאילו באו, ובעיר
הסמוכה לספר יוצאים עליהם בכלי זיין ומחללים עליהם את השבת, כמו שהביא משמו לדינא הרמ"א באו"ח סי' שכ"ט סעיף ו' בהג"ה. ועדיף מזה כתוב באו"ז עצמו בהל' שבת סימן י"ג על המשנה לא בשריון וכו'".

כתבות נוספות