שאל את הרב

מלצרות במקום ללא תעודת כשרות

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 24/12/01 05:02 ט בטבת התשסב

שאלה

האם מותר למלצר במקום ללא תעודת כשרות כאשר המסעדה עצמה מקבלת מזון מוכן ממסעדות אחרות כשרות, (עם תעודה), והיא סגורה בשבת? הסיבה שאין תעודה היא רק כי בעל הבית לא מוכן לשלם עבור התעודה. (מתוך עיקרון).ואולי צריך לשאול שאלה אחרת, האם מותר בכלל או ראוי לעבוד בתור מלצרית? (האם יש בעיה מבחינת צניעות? המקום מהוגן, מסעדה בתוך קניון)

תשובה

בס"ד

לנועה שלום,

לשאלתך הראשונה - אין זו שאלה הלכתית אלא ציבורית. בהנחה שהאוכל כולו כשר ואין את מסייעת להכשיל מישהו בדבר עבירה, אין כאן בעיה. יחד עם זאת המאבק על שאלת הכשרות אינו הלכתי בלבד, אלא קשור לאופייה הכללי של המדינה והיה כדאי לשכנע את הבעלים לקבל תעודת הכשר.

לשאלתך השניה – בגמרא בקידושין פא', נאמר: "אמר שמואל אין משתמשים באישה". אמנם בהמשך הגמרא מימרא נוספת בשמו של שמואל "הכל לשם שמים", ע"ז כתבו בעלי התוספות "שעל זה אנו סומכים שאנו משתמשים בנשים".

ההתבוננות על שתי המימרות יחדיו יוצרת את התמונה הבאה. יש מקצועות שירות כמו מלצרות, דיילות ועוד, שקיים בהם פוטנציאל של "ניצול" לא טהור של האדם הנזקק לשירות. מאידך, התנהגות ראויה של הצרכן ושל המשרת יכולים למנוע סחיפה לכיוונים לא רצויים. ולכן, העבודה כמלצרית אינה אסורה אולם ראוי להקפיד באופן מיוחד על כללי הצניעות המתבקשים מעבודה כזו.

בברכה, הרב דוד סתיו

כתבות נוספות