שאל את הרב

מלגות לימודים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/08/12 23:36 יב באלול התשעב

שאלה

הרב שלום. אני בת 21 ומתחילה בשנה הקרובה לימודים באוניברסיטה העברית. אני הולכת ללמוד שני תארים במקביל בתוכנית חדשה שאמורה להיות מאוד עמוסה המשלבת תואר בעבודה סוציאלית יחד עם תואר בחינוך.

אני בכורה במשפחה עם 9 ילדים. אמא שלי מגדלת אותנו לבד ואבי לא משלם מזונות (הוא טוען שאין לו כסף, ויכול להיות שזה נכון, אבל בסופו של דבר אמא שלי גם מפרנסת לבד).

ב"ה הקב"ה עזר לי וזכיתי בפרס הצטיינות ללימודים מהאוניברסיטה המכסה לי את כל שכר הלימוד ואפילו יותר. הפרס ינתן לי בצ'ק ואני לא חייבת להשתמש בו דווקא ללימודים.

חבר שלי עובד בהנחיית סטודנטים למציאת מלגות, והוא אמר לי שאני יכולה להגיש בקשות למלגות על בסיס רקע סוציו אקונומי, ושאין לי מה לדאוג מגזל כל עוד אני כנה בכל הטפסים שאני ממלאת, שכן הם בוחרים את הקריטריונים שלהם להענקת מלגות.

בהתחלה התרגשתי מפני שבעקבות העומס שיהיה לי שנה הבאה בלימודים לא אוכל לעבוד הרבה (ובכלל אני לומדת מקצועות שאני יודעת מראש שאין בהם הרבה פרנסה) וחשוב לי שאוכל לפרנס את עצמי ואולי גם לעזור לאמא שלי.

רוב המלגות הגדולות מציינות כתנאי לקבלתם שהמועמד לא מקבל מלגה גדולה נוספת, ולכן אין באפשרותי לקבלם.

התחלתי לבדוק אפשרות לקבלת מלגות קטנות שונות, ופתאום הרגשתי שאני פשוט לא מסוגלת. אני מרגישה שזו גניבת דעת וגזל. גם אם המעניקים לא הציבו כתנאי לקבלת המלגה את זה שאין לי מלגה אחרת, אני מרגישה שרוב הסיכויים שהם לא התכוונו להעניק את כספם למישהי שמקבלת מלגת הצטיינות בגודל שלי- גם אם באמת המצב הכלכלי שלי בבית לא מזהיר.

אשמח לדעת מה ההלכה בנושא. האם אני בסדר כל עוד אני ממלאת בכנות את הטפסים?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני לא מתמצא בנושא מלגות.
נראה שאם את ממלאת בכנות מלאה את הטפסים ולא מסתירה את העובדה שיש לך מלגת הצטיינות, אין כל חשש להונאה.

כתבות נוספות