שאל את הרב

מי לא הכין בגדים לפני ראש חודש

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/07/03 10:36 א באב התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שמואל אליהו

שלום רב!

רציתי לשאול את כבוד הרב מה לעשות אם אני אשכנזי ולא הספקתי ללבוש בגדים לפני תשעת הימים על מנת שיהיו מותרים לי בתשעת הימים?

בתודה מראש

תשובה

בס"ד

מצורף בזה קובץ ובו כמה הלכות הקשורות לשאלתך:

עח.
אם לא הספיקו להכין קודם ראש חודש - יכולים להכין בר"ח עצמו, ואם גם אז לא הכינו כל צורכם - מותר להם להכין אחרי ר"ח לצורך שבוע שחל בו תשעה באב, שהאיסור מר"ח אינו אלא חומרא ואילו שבוע שחל בו תשעה באב הוא מדינא דגמ'.
עט.
הזמן שצריך ללבוש בגד להוציאו מגדר "בגד מכובס" אינו קבוע והעיקר הוא שהבגד יזיע קצת מהגוף. ונהגו ללובשו כשעה או מעט פחות.
פ.
מי שלא הכין בגדים וצריך להחליף בגדיו בשבוע שחל בו - אין צורך שישליך אותו לרצפה כדי שיתלכלך, אלא יקח בגד לא מגוהץ או שיקמט אותו מעט.
פא.
לבישת מכובסים בשבת - לפי הרמ"א יש ללבוש בגדים לא מכובסים בשבת חזון ולפי השו"ע מותר להשתמש בשבת חזון בבגדים מכובסים ובמפות מכובסות.\ תקנא סע' א \. לפי האר"י אסור ללבוש בשבת בגדי חול. וכן דעת הגר"א וכן נהגו רוב ישראל וכן יעשה מי שאין לו מנהג קבוע. מי שנהגו במשפחתו בעניין זה כדעת הרמ"א - ימשיך כמנהגם.\ ועיין משנ"ב ס"ק ו וכה"ח ס"ק יג \.
פב.
מי שלא הכין בגדים לפני שבת ונזכר ביום שבת והוא נוהג ללבוש בגדים מכובסים בשבת, לא ילבש חולצה מכובסת שעה אחת ויפשטנה כדי ללבשה אחר שבת, דאם כן נמצא הוא מכין משבת לצורך חול.
כיצד יעשה? יפשוט את החולצה שלבש בליל שבת, וביום ילבש במקומה חולצה מכובסת. ותשאר החולצה עליו ולא יפשטנה ביום ההוא ואם נח במשך השבת ופושט בגדיו יכול ללבש אח"כ חולצה מכובסת. את החולצה שפשט בליל שבת ילבשנה אחר שבת כי עדיין לא התלכלכה הרבה מזיעה ולכלוך. וכן יעשה בגרביים ושאר בגדים הצריך להם בשבוע זו.\ עיין בא"ח דברים ו \.
פג.
מה שאמרנו שיכול אדם ללבוש בשבת בגד למספר שעות זה דווקא בבגדי שבת, אבל אי אפשר ללבוש בשבת בגדי חול כיון שאז ניכר עליו שמכין משבת לחול.

כתבות נוספות