שאל את הרב

מי כתב את הנ"ך

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 03/07/02 14:54 כג בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

שלום וברכה לכבוד הרב.

אני מבקש לדעץ מי כתבו את ספרי הנביאים והכתובים?

בברכה ובציפיה לגאולה שלמה בדורנו

תשובה

ב"ה

יאיר שלום.
אני מעתיק לך את התשובה שענו לך חכמים בתלמוד הבבלי במסכת בבא בבתרא -עייו שם.עיון נמרץ.
קרא עד הסוף אל תתיאש.



ת"ר, סדרן של נביאים: יהושע ושופטים, שמואל ומלכים, ירמיה ויחזקאל, ישעיה ושנים עשר. מכדי הושע קדים, דכתיב: הושע א' תחלת דבר ה' בהושע, וכי עם הושע דבר תחלה? והלא ממשה ועד הושע כמה נביאים היו! וא"ר יוחנן: שהיה תחלה לארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק, ואלו הן: הושע וישעיה, עמוס ומיכה. וליקדמיה להושע ברישא! כיון דכתיב נבואתיה גבי חגי זכריה ומלאכי, וחגי זכריה ומלאכי סוף נביאים הוו, חשיב ליה בהדייהו. וליכתביה לחודיה וליקדמיה! איידי דזוטר מירכס. מכדי ישעיה קדים מירמיה ויחזקאל, ליקדמיה לישעיה ברישא! כיון דמלכים סופיה חורבנא וירמיה כוליה חורבנא, ויחזקאל רישיה חורבנא וסיפיה נחמתא, וישעיה כוליה נחמתא, סמכינן חורבנא לחורבנא ונחמתא לנחמתא. סידרן של כתובים: רות וספר תהלים, ואיוב ומשלי, קהלת, שיר השירים וקינות, דניאל ומגילת אסתר, עזרא ודברי הימים. ולמ"ד: איוב בימי משה היה, ליקדמיה לאיוב ברישא! אתחולי בפורענותא לא מתחלינן. רות נמי פורענות היא! פורענות דאית ליה אחרית; דאמר רבי יוחנן: למה נקרא שמה רות? שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות. ומי כתבן? משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה; שמואל כתב ספרו ושופטים ורות; דוד כתב ספר תהלים ע"י עשרה זקנים: ע"י אדם הראשון, על ידי מלכי צדק, ועל ידי אברהם, וע"י משה, ועל ידי הימן, וע"י ידותון, ועל ידי אסף,





ױשמואל כתב ספרו. והכתיב: שמואל א' כ"ח ושמואל מת! דאסקיה גד החוזה ונתן הנביא. דוד כתב ספר תהלים על ידי עשרה זקנים. וליחשוב נמי איתן האזרחי! אמר רב: איתן האזרחי זה הוא אברהם, כתיב הכא: תהלים פ"ט איתן האזרחי, וכתיב התם: ישעיהו מ"א מי העיר ממזרח צדק [וגו']. קא חשיב משה וקא חשיב הימן, והאמר רב: הימן זה משה, כתיב הכא: הימן, וכתיב התם: במדבר י"ב בכל ביתי נאמן הוא! תרי הימן הוו. משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב. מסייעא ליה לר' לוי בר לחמא, דא"ר לוי בר לחמא: איוב בימי משה היה, כתיב הכא: איוב י"ט מי יתן אפוא ויכתבון מלי, וכתיב התם: שמות ל"ג ובמה יודע אפוא. ואימא: בימי יצחק, דכתיב: בראשית כ"ז מי אפוא הוא הצד ציד! ואימא: בימי יעקב: דכתיב: בראשית מ"ג אם כן אפוא זאת עשו! ואימא: בימי יוסף, דכתיב: בראשית ל"ז איפה הם רועים! לא ס"ד, דכתיב: איוב י"ט מי יתן בספר ויוחקו, ומשה הוא דאיקרי מחוקק, דכתיב: דברים ל"ג וירא ראשית לו כי שם חלקת מחוקק ספון. רבא אמר: איוב בימי מרגלים היה, כתיב הכא: איוב א' איש היה בארץ עוץ איוב שמו, וכתיב התם: במדבר י"ג היש בה עץ. מי דמי? הכא עוץ, התם עץ! הכי קאמר להו משה לישראל: ישנו לאותו אדם, ששנותיו ארוכות כעץ ומגין על דורו כעץ. יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני, ויתיב וקאמר: איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה. א"ל, עליך אמר קרא: איש היה בארץ עוץ איוב שמו. אלא מעתה, שמואל ב' י"ב ולרש אין כל כי אם כבשה אחת קטנה אשר קנה ויחיה וגו', מי הוה? אלא משל בעלמא, הכא נמי משל בעלמא. א"כ, שמו ושם עירו למה? רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהו: איוב מעולי גולה היה, ובית מדרשו בטבריא היה. מיתיבי: ימי שנותיו של איוב, משעה שנכנסו ישראל למצרים ועד שיצאו!







כתבות נוספות