שאל את הרב

מי היה הרש''ש

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/05/02 10:39 כ בסיון התשסב

שאלה

שלום רב לכבוד הרב!

לפני מספר שבועות השאלתי מחברי (שומר תורה ומצוות) ספר המתאר את קורות חייו של הרש"ש זצוק"ל לאחר הקריאה נפעמתי מגודל רוחוניותו והינני מנסה לשמוע עליו כמה שיותר. אם תוכל בבקשה כבוד הרב לכתוב לי עוד מקורות מידע על הרב או לחלוק מידע ממך עליו אם נתון בידך מידע כלשהו. תודה רבה!

תשובה

בס"ד

יש סיפור שמספר הרב בן איש חי על הרש"ש והוא שכשהוא ברח מתימן בדרכו לארץ ישראל הוא עבר בבגדאד והיתה לו כל כך אהבת תורה עד שהיה אומר להם שהתורה היא כמו אש בתוכו.

ודאי ידועים לך כל הסיפורים המופלאים על הענוה שלו ושל הרה"ג חיון זצוק"ל וכד' - ענוה כל כך מדהימה ואמיתית שרק היא לבד מספיקה להעריץ דמויות כאלו.

עוד דע לך שהרש"ש היה מתפלל על פי הקבלה. והסידור המפורסם שלו הוא יסוד לכל ספרי הקבלה בימינו

ועוד ראה מה שכתב הבן איש חי בספרו שו"ת רב פעלים חלק א-סוד ישרים סימן ה

כתב רבינו הרש"ש ז"ל בנהר שלום וז"ל:
" עידי בשמים כי כל עסקי ולימודי אינו אלא רק בדברי האר"י זלה"ה ותלמידו מהרח"ו ז"ל לבדם, ובלעדם אין לי עסק בשום ספר מספרי המקובלים ראשונים ואחרונים, ואפילו בדברי שאר תלמידי האר"י ז"ל לא למדתי, וכשיזדמן לפני דבר מדבריהם - אני מדלגו. כי על כן איני כמזהיר אלא כמזכיר למען ה', אל יהי לכם מגע יד בדבריהם, אלא כל לימודם לא יהיה אלא בעץ חיים, ובספר מבוא שערים, ובשמונה שערים, המפורסמים שכולם דברי אלקים חיים עכ"ל, ע"ש.

----------

ואצרף לך חלקים מתשובה שכתב הרב בן איש חי על מה התיקונים של האדם וממנו תלמד על היחס המיוחד שנהגו כל חכמי המקובלים בחכמת הרש"ש.

----------
בשו"ת רב פעלים חלק א-סוד ישרים סימן יז

אם האדם עושה תיקון עי"ד תורה ומצות ותפלה גם למה שהיה קודם חטא אדם הראשון, או לא.

תשובה שכתבתי להרב הכולל מהרש"א נר"ו.

אשר כתבת, דעתה בזה"ז אין האדם עושה תיקון אלא במה שהיה ע"י חטא אדה"ר, אבל במה שהיה קודם חטא אדה"ר אין לאדם בעוה"ז מגע יד בו, כי אם רק נתקן ע"י הצדיקים בגן עדן, אינו כן, אלא גם מה שהיה קודם החטא, נתקן ע"י תורה ומצות ותפילות שיעשה האדם בעוה"ז, כי גם עתה בעוה"ז נתקן מה שהיה קודם חטא אדה"ר ע"י שכינתו יתברך, בכח מעשה התחתונים ותפלותיהם בסוד "תנו עוז לאלקים", ורק יש הפרש בין זה לזה הוא, כי התיקון הנעשה למה שהיה אחר חטא אדה"ר, יתייחס אלינו יותר, כי עיקר התיקון שלנו הוא בדבר זה.

וכן תמצא מפורש בסדר לשם יחוד, שסידר רבינו הרש"ש ז"ל, לאומרו בכל יום קודם כל מעשה המצות והתפלה, שאומרים נוסח זה בזה"ל, להשלים אילן העליון ואדם העליון, ולהקים סוכת דוד הנופלת, ולהחזיר עטרה ליושנה, לברר ולתקן ולהעלות כל הנר"ן וניצוצי הקדושה שנפלו בקליפה על ידי אדה"ר ועל ידינו, ושארית הרפ"ח ניצוצין וכו' ע"כ, וההפרש שיש בין תיקון של קודם חטא אדה"ר, לבין תיקון של אחר חטא אדה"ר, הוא ע"ד מ"ש הרב אמת ליעקב בשפת אמת דף ק"ד ע"ג, הקדמה מפוארה בשם רבינו הרש"ש ז"ל, שיש ב' בחינות,,,, , עכ"ל ודוק היטב.

ומ"ש רבינו הרש"ש ז"ל בנה"ש דף ק"ג, על אדה"ר וז"ל, ונתגרש מג"ע לחזור ולברר מה שגרם להפיל, עד שישלים לברר ולתקן מה שפגם ע"י החטא בספירות ונשמות, ואז יחזור למקומו לג"ע לעשות חיובו הראשון וכו' ,,,,הנה מקור של דברים אלו הוא בדברי רבינו מהרח"ו ז"ל, בביאור פרקי אבות, בברייתא דר"מ אומר כל העוסק בתורה לשמה, שכתב שם בדף כ"ג ע"א וז"ל, דע כי כמו שבריאת אדה"ר קודם החטא היה גופו זך וגבוה יותר ממה שהיה אחר שחטא, כן גוף התורה שאז הושם בג"ע לעובדה ולשמרה לקיים מצותיה, ר"ל פשט מצותיה היה באופן אחר יותר רוחני, ולכן כל מה שאדם טורח ועושה פשט המצות אשר לנו בעוה"ז, הוא לכשיוכל ליכנס לג"ע הארץ עם הלבוש הזה, יטרח לעבוד ולשמור, ע"ד שהיתה כונתו יתברך בבריאת אדה"ר אם זכה, עכ"ל.

הנה מדברים אלו אנחנו מבינים, שיש עסק של תיקון לצדיקים בג"ע התחתון, אך אין אנחנו יודעים איך יהיה זה התיקון שם בגופים אשר בג"ע, ובאיזה בחינה יהיה, ומה הם פירותיו, כי רבינו סתם הדברים, וגם דברי הרש"ש ז"ל הם סתומים, ולא פירש בדבריו להדיא, איך הוא התיקון שלהם, ומה מתקנים, ולכן לא אדבר בזה, דחוששני מחטאת, כיון דאין דבר זה מפורש.

אמנם צריך שתדע, כי מה שקלקל אדה"ר, וכן מה שקלקלו הבאים אחריו כל א' בפ"ע, אין תיקון שלהם נשלם כולו קודם ביאת המשיח, אלא ישאר חלקים ובחינות הרבה שהם נתקנים אחר ביאת המשיח, מאחר כי אחר ביאת המשיח עדיין המצות נוהגין כמשפטם בלתי מחסור, וכן יש ג"כ הקרבת קרבנות הכתובים בתורה, ומוכרח שלצורך התיקון של הנשמות הם נעשים, וגם מוכרח שישאר היצה"ר עדיין בעולם, ויש שכר ועונש, ורק מכח תגבורת הקדושה יהיו כל ישראל צדיקים ונוצחים את היצה"ר, ולא יבואו לידי חטא של מזיד אבל מן השוגג א"א שיהיו נמלטים כולם, וגם בודאי יהיה טומאה וטהרה, וישארו האומות בעולם, וכל זה יהיה עד זמן תחיית המתים,

אבל אחר תחיית המתים יהיה קיומם של המצות כפי מה שהיה אדה"ר מקיים המצות בג"ע, אם לא היה חוטא בעץ הדעת, ויהיה אז לגופים אכילה ושתיה בחומר זך, שאין בו פסולת, ויתקיימו באותו זמן טובות הנשגבות ביותר הנזכרים בדברי הנביאים, וגם אותם דברים הנזכרים בדברי רז"ל, שהם רחוקים מאד מצד הטבע, כהך שאמרו תוציא הארץ גלסקאות וכלי מלת, ועתידה אשה שתלד בכל יום, דאע"פ שהראה ר"ג דוגמתן בעוה"ז, היינו לשכך דעת התלמיד לפי שעה שלא רצה לגלות לו סוד זה, שיהיו כל אלה אחר תחיה, שאז הטבע הזה ישתנה ויהיה טבע חדש, וכן הא דארז"ל עתידין אילנות להוציא פרי בכל יום, וכיוצא בזה, דהן אמת בטבע הנמצא אתנו בעוה"ז רחוקים הם, הנה בטבע המתחדש אחר התחיה אינם זרים ורחוקים, ובודאי יהיה באותו זמן עוד דברים חדשים אשר אין אתנו יודע מה הם.

ואחר שיהיו ישראל חיים אחר התחייה מספר שנים רבים אשר לא נדע כמה הם, ורק לו יתברך ידוע מספר השנים של זמן זה, אז יגיע זמן אחר חדש יותר מחידוש הזמן ההוא שלאחר התחיה, והוא כי יהיה ביטול לכל הגופים שיעור שעה אחת, וזה הביטול הוא דוגמת המיתה, אבל אינו מיתה ח"ו, ואחר הביטול הזה שיהיה לגופים של בני אדם, יחזרו כל אותם הגופים להתחדש חידוש נפלא ונורא מאד, שאין אנחנו יודעים מהותו ועניינו, אפילו בקצת מן המקצת, והוא עין לא ראתה, וזה בניין החדש שיהיה לגופים של ישראל יהיה נצחי וקיים לעד שאין לו עוד שינוי ולא ביטול כל דהו כלל ועיקר, וכמפורש זה בזוה"ק פרשת וירא במדרש הנעלם דף קט"ז ע"ש.

וכבר ידעת, דאחר ביאת המשיח בב"א קודם תחיית המתים יהיה חדושים נפלאים בעליית העולמות, כי עתה לא יש עליה והתכללות העולמות למעלה, אלא בבחינת הנשמות בלבד, אבל אין שם חיצוניות עולה אלא רק נשאר במקומו, וחוזר להיות פנימיות, כי בחינת העולמות עצמן אינם יכולין לעלות אלא עד אחר ביאת המשיח, וכמ"ש בשער הכונות דף נ"ט ע"ב, ועיין עוד שם בדף ס"ד.

גם עוד יתחדש אחר ביאת המשיח שתתעלה המלכות במדרגה השביעית, ויהיו שני מלכים משתמשים בכתר אחד תמיד כל הימים, ועוד יש כמה עילויים פרטיים למלכות נוקבא דז"א אשר נזכרו בדברי רבינו ז"ל במקומות מפוזרים, וגם בבחינת המלכים ישאר איזה בחינות שיהיה תיקונם אחר ביאת המשיח, וכן עוד כמה פגמים וגרעונות שהיה בחטא אדה"ר, שלא יתוקנו אלא עד אחר ביאת המשיח, כמ"ש בשער הגלגולים דף כ"ח, בחטא אדה"ר שגרם שירד מוח הדעת למטה וז"ל, ודע כי אע"פ שבעוה"ז אין כח ביד האדם לתקן גרעונות אלו אפילו על ידי מעשים טובים, עכ"ז אם האדם מטיב מעשיו בעוה"ז, זוכה כי לעתיד לבוא בימי המשיח בעזרת האל יתוקנו פגמים אלו, והדעת עולה למעלה במקומות בראש וכו', ע"ש.
הרי לך, קודם ביאת המשיח לא ימחו הקליפות כולם לגמרי, וגם אין יוצאים כל הנשמות שנשרו בקליפות כולם לגמרי, אלא אחר ביאת המשיח בב"א יושלמו כל התיקונים והבירורים האלה, ואחר שיושלמו כל התיקונים והבירורים כולם, אז יהיה זמן תחיית המתים, וכבר כתבתי לך לעיל על זמן תחיית המתים, ועל זמן שיהיה אחר התחיה, כפי מה שנראה מדברי זוה"ק. והשי"ת ברחמיו הרבים וחסדיו הגדולים, יאיר עינינו באור תורתו, אכי"ר.

כתבות נוספות