שאל את הרב

מידה כנגד מידה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/11/11 13:34 ה בחשון התשעב

שאלה

בס"ד

אומרים שמה שהשם מעניש הכל זה מידה כנגד מידה.

כתוב שמי שבאים עליו ייסורים יפשפש במעשיו. אם לא מצא יתלה בביטול תורה. אם לא מצא אז זה ייסורים של אהבה. אם אין לו עבירות ואין ביטול תורה אז למה צריך ייסורי אהבה ואיך זה מידה כנגד מידה?

איך ייסורים זה מידה כנגד מידה לביטול תורה?

האם כל חטא שעשיתי אני אענש בדיוק לפיו והאם זה גם מצרף גלגולים קודמים ואפשר להתייאש כבר מהתחלה ולא לפשפש במעשי על כל ייסור?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. 'מידה כנגד מידה' זו דרך ענישה מאוד מקובלת בתורה, אבל לא האפשרות היחידה. יש גם דרכים אחרות: אדם הראשון גורש מגן עדן, דור המבול טבעו במים, סדום נהפכה, כל אלו דוגמאות לעונשים שאינם 'מידה כנגד מידה'.

2. יסורים על ביטול תורה אינם 'מידה כנגד מידה'.

3. יסורים של אהבה הם לא מידה כנגד מידה, הם בכלל לא עונש. יסורים של אהבה באים כדי להוציא מהאדם את הכוחות הגדולים הטמונים בו. כמו שאברהם גילה בעקידה את יראת ד' הגדולה שלו. לכן יסורים של אהבה באים רק לאנשים גדולים מאוד - כאלה שהייסורים יקדמו אותם ולא יביאו אותם להתיאש.

4. חז"ל התכוונו להדריך אדם בשעת ייסורים:
תחילה יפשפש במעשיו ויעשה תשובה - שמא היסורים הם על חטאים שהוא חוטא.
לאחר מכן יתחזק וירבה בלימוד תורה.
אם תקן בכל אלו והיסורים נמשכים ידע שד' אוהב אותו והיסורים באים כדי לקדם אותו בדברים שבין אדם למקום (להתפלל יותר וכד') ובין אדם לחברו (להיות רגיש יותר ועושה יותר למען האחרים) .

5. באשר לחשש מעונשים בגילגולים קודמים וכד', אם תעשה תשובה, אתה לא תענש על חטא שעשית. לא לחינם האריכו גדולי ישראל את דברם על כוח התשובה לכפר על עברות ולמחול עוונות.

כתבות נוספות