שאל את הרב

מטפחת כובע או פאה 2

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/05/02 08:03 כ בסיון התשסב

שאלה

בס"ד

כיצד אתה כותב שעדיף ללכת עם מטפחת או כובע כשהרבי מחב"ד בעצמו כתב שיש עדיפות ללכת עם פאה.

הדברים כתובים באריכות בספרו של הרב וולפא "לקט שכחת הפאה"

(לצערי צינזרתי את השאלה בגלל ביטוים שאינם ראוים)

תשובה

בס"ד

שלום

אנא בטובך הקשב נא למה שהבאת בשם הרבי.

הרבי אומר בדבריו שהבאת כי העדיפות של "פאה" היא בגלל שלדעתו אלה שילבשו מטפחת לא יעמדו בנסיון. "אז למה עליה לקחת על עצמה נסיון גדול כזה?" "כיון שבכל פעם ופעם עומדת האשה בנסיון".

וכנראה שבענין זה איכשר דרא כאן בארץ ישראל יותר מאשר בחו"ל. אולי בגלל שאנו מושפעים פחות מהגויים והסביבה שלהם, ואולי בגלל ההבדל שבין קדושת ארץ ישראל ואוירה המחכים לטומאת אדמת חו"ל. הרבה מאוד נשים שלובשות מטפחות ראש לא מגלות אף לא טפח משער ראשן, ובמיוחד בעלות התשובה שהן עומדות במקום שצדיקים גמורים לא יכולים לעמוד.

על דברים אלו בודאי יבואו דברי הרבי על כך שדורנו היום יותר מהדר במצוות מהדור הקודם.
"שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה וכו' וכו' להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה"

ומה שכתבת על "צבע ואורך הפאה" שזה שייך לגדרי הצניעות ולא לאיסורי ערוה של שער - יפה כתבת, אלא שצניעות וערוה הולכים כידוע יחד, ומעשים שבכל יום שהגדרים הללו נפרצים ביותר על ידי לבישת הפאה, הרבה יותר מאשר על ידי לבישת המטפחות.

ראה נא שכאן בארץ ישראל גם מו"ר אבי הראשון לציון הרה"ג אליהו שהיה קשור עם הרבי מחב"ד. (קשר כל כך הדוק שאיני יודע אם יש מישהו שיכול לעמוד על טיבו). גם הוא מורה לכל שואלת ללכת עם מטפחת ולא עם פאה.
גם הבבא סאלי ע"ה שהיה מוקיר בכל כוחו את הרבי מחב"ד והרבה להללו בכל פה - גם הוא יצא חוצץ בתוקף רב כנגד המנהג הזה של לבישת הפאה.

שמא תקשה איך הרבנים הללו שהיו בקשר כל כך הדוק עם הרבי הורו בתוקף נגד דעתו? תהיה חייב לתרץ שיש הבדל בין חוץ לארץ לארץ ישראל. מבחינת השפעת הסביבה והנסיון שבו עומדות הנשים.

לכן אני מורה לכל מי ששואל אותי ללכת עם מטפחת וכד' ולא עם פאה.

וממשיך לברך ולומר שברכותיו של הרבי יחולו על ראשן של הנשים המקפידות ללכת עם מטפחות ראש וכובעים - אמן.

כתבות נוספות