שאל את הרב

מטפחת כובע או פאה ?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/05/02 18:17 יט בסיון התשסב

שאלה

ב"ה. כ' סיון

שלום לכבוד הרב!

ראיתי שהרב נשאל לגבי הדלקת נרות לבנות, ובתשובה הזכיר כי ["הרבי מחב"ד הסביר שכדאי לכל בת להדליק נרות שבת לשם חינוך ולהרבות אור"], והרב מוסיף: ["מה שכתב הרבי מחב"ד היה בחכמה גדולה כמו כל דבריו"].

ומעניין לדעת מדוע לעניין חבישת פאה נכרית פירסם הרב כמה פעמים חוות דעת שלילית,

כמו:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=4091

"כובע או מטפחת עדיף מבחינה הלכתית ומבחינת צניעות עשרת מונים מפאה נוכרית".

או:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7134

"בדרך כלל אני נגד פאות"

וכן:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7216

"הקולות המפוקפקות של פאה נכרית"

ובמקרים אלו לא הזכיר שדעת הרבי מחב"ד להפך, שפאה נוכרית עדיפה מבחינה הלכתית ומבחינת צניעות עשרת מונים מפאה נוכרית (כאשר הטעם בעיקר הוא משום שבכיסוי בכובע או במטפחת עלולות להתגלות מקצת השערות, דבר האסור ברשות הרבים מעיקר הדין) - ובדעה זו אוחזים גם רבים מגדולי הדורות האחרונים מכל החוגים, אדמו"רים, ראשי ישיבות, אשכנזים וספרדים כאחד.

אמנם יש מחכמי הספרדים, ובראשם הגאון הראשון לציון הרב עובדיה יוסף שליט"א, שהם מאוסרי הפאה - וכמובן שתלמידיהם סומכים על דבריהם,

אבל הרב כתב את דבריו בצורה פשוטה ובכלל לא הזכיר את הדעה ההפוכה, ובפרט ש"מה שכתב הרבי מחב"ד היה בחכמה גדולה כמו כל דבריו", ובפרט שהרבי מחב"ד פרסם שזהו דבר הנוגע לרבים, ונוגע לברכה לילדים ולנכדים ולפרנסה ולבריאות.

תשובה

בס"ד

שמעתי כמה פעמים מצעירי החסידים בחב"ד ש"פאה עדיפה" אבל אף פעם לא ראיתי דברים מפורשים מהרבי ש"פאה עדיפה מכיסוי ראש".כל מה שכתבת בשמו על "ברכה לילדים ולנכדים ולפרנסה ולבריאות" נאמר על עצם כיסוי ראש ולא על פאה דוקא.

לדעתי לא יכול להיות שהרבי יכתוב נגד כל האמהות בעם ישראל שכיסו ראשן במטפחת לפני היות הפאה. לא יכול להיות שהרבי יכתוב נגד כל הנשים הספרדיות ובעלות התשובה שמכסות ראשן במטפחות בלי פאות. ח"ו לומר שהן נהגו שלא כדין.... זכור שהרבי מחב"ד היה אוהב ישראל גדול ואומר "כל דבריו בחכמה גדולה".

ועוד. אילו היית גר בצפת או בסביבה שגרים בה חסידי חב"ד היית יודע שכל נשות חב"ד מנשות הרבנים הגדולים עד נשות האנשים הפשוטים - לובשות מטפחות בביתן כשבאים אורחים וכשהן הולכות למכולת בתוך השכונה. רק כשהן יוצאות לעבודה, לשיעור, מחוץ לשכונה - הן לובשות פאה. אם הרבי היה אומר שאסור ללכת עם מטפחת -הכיצד ילכו נשות חב"ד עם מטפחות בשכונה שלהן?

אני מניח שלפני שכתבת את השאלה חיפשת מקור מפורש בדברי הרבי שפאה עדיפה על מטפחת ראש ולא כל כך מצאת. ואני מקווה שכעת הסיבה ברורה לך.

אני מעריך (אין לי ידיעה ברורה) שהרבי עודד את נשות חסידיו בארצות הברית ללכת עם פאה כיון שראה בחכמתו הרבה כי בדרך זו יצליחו הנשים של חסידיו להתגבר על הקשיים החברתיים שבהליכה עם כיסוי ראש בחברה האמריקאית הפתוחה. אולי הוא חשב שאם יאמר לנשים ללכת עם כיסוי ראש תיקני - מטפחת או כובע - הן יתקשו מאוד בכך. יתקשו להשתלב בחברה, יתקשו לעמוד בנסיון. ואע"פ שהגרעין הקשה של הנשים בודאי יעמוד בנסיון, השוליים הרחבים יתקשו בכך. לכן הוא הנהיג את מה שהנהיג. לא נראה לי כלל להפוך את ההנהגה הזו להלכה "נגד" מי שרוצה לנהוג על פי אמהותינו שנהגו ללכת עם מטפחות אלפי שנים.

----------
הערה.
כתבת: "רבים מגדולי הדורות האחרונים מכל החוגים, אדמו"רים, ראשי ישיבות, אשכנזים וספרדים כאחד" חושבים שפאה עדיפה
- זו טעות גדולה. גם טעות מספרית גם טעות הסטורית וגם טעות הלכתית.

רבים מגדולי הדורות האחרונים מכל החוגים, אדמו"רים, ראשי ישיבות, אשכנזים וספרדים כאחד חושבים שפאה אסורה. מעולם לא שמענו על איזה פוסק הלכה ספרדי שהתיר לנשים ללבוש פאה לכתחילה.

גם בין האשכנזים רבים רבים אוסרים ללבוש פאה. רבים מאלו שלא אוסרים פאה - אין דעתם נוחה מכך רק שחושבים שמצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע.

גם המתירים הגבילו את ההיתר לפאות מסוג מאוד מסוים. צא נא וראה שהגבלות והחלוקים הדקים בין הפאות המותרות והאסורות - לא נשמרות.

על כן אני יכול להבטיחך שהרבי מברך בלי שום פיקופוק את הנשים הלובשות מטפחת וכובע לא פחות מאלה הלובשות פאות ב"ברכה לילדים ולנכדים ולפרנסה ולבריאות".

כתבות נוספות