שאל את הרב

מחשבות זרות

חדשות כיפה הרב שי פירון 08/01/02 14:59 כד בטבת התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב!

בניגוד לשאלות ששאלתי את הרב יש לי בעיה שהיא נמשכת הרבה זמן והיא:מחשבות זרות נכנסות לי כל הזמן כמו של:ע"ז,הרהורי עברה,שנאה וכו'... ולצערי הרשימה עוד ארוכה.

זה התחיל בחופש הגדול בהתחלה לקחתי את זה קשה מאד(היתי עצוב כמעט כל הזמן,מדוכא ומיואש)היום ברוך ד' מרגיש קצת יותר טוב אבל עדיין זה גורם אצלי לפעמים יאוש ועצב רב ולימים שלן בכי ועצבות.

הלכתי לרב בשכונה וגם לרב שלי בישיבה וליועץ אך זה קצת עזר לי ואז משום מה לא יצא להפגש עם אותם אנשים הרבה זמן וזה גרם לי לקצת יותר גרוע במצבי (אני מאמין שהם חושבים שהמצב שלי יסתדר כי לא ניגשתי אליהם וראוי לציין שאני בישן)ואני יודע שצריך לקבל אותם אך ניסיתי אבל עזר לי כל כך אודה בתקווה שהרב יוכל לעזור לי

תשובה

ב"ה


מאור,

ברכת ה' עליך!


דבריך הזכירו לי מדברי ר' נחמן מברסלב:

"אם יש בני אדם שיש להם בהרהורי ע"ז ויש בשעה שעומד להתפלל בא לנגדו דמות ע"ז ואף שיודע בעצמו שאין בה ממש אף על פי כן מתגבר ועומד לפניו זה הדמות, כן יש בני אדם שיש להם הרהורי ניאוף ח"ו ומבלבלים אותם מאד בשעת התפילה ויש להם יסורים גדולים מאוד וזורקים ראשם הנה והנה." ר' נחמן מתאר את הבעיה בה נגעת. אלא, שהצעתו חדשנית: "דע, כל מה שמתגברים ביותר להעבירם מדעתם אזי אלו הבלבולים מתגברים ביותר". לדעת ר' נחמן אם מתמודדים עם המחשבות בצורה חזיתית, אם חושבים על כל מחשבה זרה איך היא הגיע ולמה הגעתי לזה, אז "אלו הבלבולים מתגברים יותר".
לכן לדעתו הדרך היחידה היא:"לבלי להשגיח עליהם כלל, רק יעשה את שלו במה שהוא עוסק".
כלומר, אם תתעלם מהמחשבות, אל תיתן להן להשיג הישג בכך שתשקע לתוכן, תתמודד עימהם בתוך המלכודת שטמנו לך, בתוך מציאות בוצית המקשה עליך להתמודד אלא נסה להתעלם מהםוכך הן נעלמות. לדעת ר' נחמן כשם שהעיסוק במחשבות גורר בעקבותיו נזק גדול, כך דחיית המחשבות גוררת בעקבותיה בניין גדול וסיכוי גדול לתיקון.

סוף דבר, התמלא באומץ. אל תפחד מהמחשבות הללו, אל תיתן להם לגרום לך להרגיש שאתה לא רציני. התעלם מהן והשתדל להעסיק את עצמך בדברים מעשיים. ובעז"ה ככל שתתמיד להתעלם, כך תזכה לבנות בניינים קדושים וחשובים.

בברכה,

שי

כתבות נוספות