שאל את הרב

מחלת נפש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 25/06/12 20:25 ה בתמוז התשעב

שאלה

שלום הרב,

יש לי חברה שלקתה בנפשה לפני כשנה..ואני מתפללת עליה שתתרפא.

מאוד קשה לי עם העניין הזה,היא חברה טובה שלי וכנראה יש לה סכיזופרניה. דבר זה עורר אצלי שאלות לגבי למה הקב"ה ברא דבר כזה-מחלות נפש. למה זה טוב? הרי אי אפשר להגיד שזה ניסיון מאת ה'. אני מבינה כמה דברים רעים ונוראים יש בעולם הזה,דברים שלא בשליטתנו,דברים שלא נבין כי יש דברים נסתרים שנשגבים מבינתנו ולא תמיד יש תשובה. אני לא יודעת אם יש רבנים גדולים אשר ידעו דברים כאלו. אבל האם יש תשובה לכך? מדוע זה קיים? למה מגיע לה ללקות במחלה כזו? ומה אני יכולה לעשות? אם אני אתפלל עליה זה יעזור ? כי זו מחלה שמתמודדים אתה לכל החיים ולוקחים כדורים.. האם היא צריכה לעשות משהו בשביל עצמה שיוכל לעזור לה להתרפא אם בכלל? תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אינני מבין במחלות נפש, אני מעריך שכמו בכל תחום אחר, יש דרכים לסייע לזולת. לשם כך צריך להתייעץ עם המטפלים ועם המשפחה.
אני מעריך שאפשר לסייע: לבקר כדי לעודד ולחזק, להתעניין באמצעות מיילים ומסרונים, להיות לה לחברה, לצאת איתה לבלות...

לעיתים קרובות המצוקה של אחד הופכת להיות הזדמנות של חסד גדול אצל כל הסביבה שלו. זה התפקיד שלנו - להפוך מצבים קשים למצבים של חסד גדול. בכל אסון ובכל פגע אפשר לומר שצרתו של האחד זו הזדמנות לכל הסביבה שלו להוציא מתוכה את כל כוחות הטוב והחסד האפשריים - על כך אמרו חז"ל שהקב"ה עשה את האמהות עקרות כדי שיתפללו אליו.

עדיין מצוקת הנפש קשה ממצוקות אחרות. יש מצבים של סבל וכאב (כמו במקרים של שכול וכד') שהופך, בזכות רוחב הנפש וגדלות הנפש של כל השותפים, להיות ארוע של עוצמה וחיזוק לכולם. אבל אצל חולי הנפש הפגיעה היא בדיוק במקום שבו צריך להתרחש החיזוק - בנפש. זה הקושי המיוחד בתמיכה בפגועי נפש: הפגיעה אצלם היא במקום הכי רגיש - במקום שמשקף את הפנימיות שבאדם.

גם מבחינה אמונית יותר קל לעודד ולנחם את מי שנפגע בגוף - מפני שהעקר היא הנפש, הרבה יותר קשה להבין ולהתנחם על פגיעה בנפש.

אני יכול להציע שלשה הסברים אמוניים:

הראשון - "וידום אהרון" – ענווה. הכרה בכך שדרכי ד' גדולות ונסתרות מאתנו. האסון הגדול, האישי והכללי הוא הרגע של התבטלות מוחלטת בפני גדלות ד'.

השני - אולי אצל חולה הנפש מתקיים תהליך נפשי כלשהו שהוא נכון עבורו. זה תהליך שונה משלנו, לכן אנחנו לא מסוגלים לקלוט אותו, זה תהליך שמקשה על חולה הנפש להשתלב בחברה שלנו. אבל עבור הנשמה שלו זה התהליך שהוא צריך לעבור בעולם הזה.

השלישי - (פיתוח של ההסבר הקודם) אפשר שמדובר בגלגול של מישהו שנשמתו צריכה לעבור משהו קשה ומיוסר כדי שהיא תזכה לתיקון שלה...

אני מאחל החלמה והקלה לחברתך החולה והרבה כוח ושמחה לך!

כתבות נוספות