שאל את הרב

מורה בתחילת הדרך

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/09/10 00:57 כט באלול התשע

שאלה

בס"ד

לרב שלום,

רציתי להתייעץ עם כבוד הרב בכמה נושאים:

התחלתי לעבוד ברוך ה' בתור מורה,והדבר"סוחט" ממני כוחות רבים וזה בא לידי ביטוי בעיפות רבה ולכן כשאני מתפללת ברוב התפילה אני לא מצליחה להתרכז,וגם בקריאת תהילים ואני ממש עצובה מזה כי לפני כן הייתי קוראת מילה במילה בקדוק ,אני רוצה להשתפר בתחום הזה מה עלי לעשות?

-אני מורה חדשה ומורה פלונית שואלת אותי איך אני מסתדרת עם הכיתה ,אמרתי לה בסדר עם קצת עיקום פרצוף ולא פרטתי האם מותר מבחינה הלכתית לעשות דבר כזה או שזה מוציא שם רע על הכיתה?

3.אם אמא מתקשרת אלי ומציינת שם של ילד שהציק לבן שלה האם מותר לי לשמוע זאת?(אציין כי אחרי שאני שומעת לרוב אני לא מטפלת בעניין)

4.אם ילדים מלשינים אחד על השני מה הגבול שמותר לי לשמוע?

4.אם אמא מתקשרת אלי ומדברת לא טוב על בנה למשל:היא כועסת עליו בזמן שהיא מדברת איתי,ואומרת לי שהוא מופרע ומוציא לה לשון כיצד היה עלי להגיב בנידון?

5.אני מרגישה כי אני מדברת בחופשיות עם מורים (בנים) בבית הספר ואני מרגישה שזה אסור מה עלי לעשות כי לתקן זאת?

6בכיתה יוצא לי ממש להרים את הקול ממשה קרוב לצעקה כיצד אשתפר?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

עבודת ההוראה אכן סוחטת כוחות רבים, עם זאת כאשר מצטבר נסיון ולומדים כיצד להגיב נכון אפשר לעבוד מתוך יותר רוגע ולהפיק יותר נחת מהעשיה החינוכית.

1. הקושי שלך להתרכז בתפילה ובתהילים מעיד על המתח שאת שרויה בו. תחשבי על פתרונות טכניים: אולי להתפלל מנחה אחר הצהרים בנחת ולא שחרית מתוך לחץ. גם את אמירת התהילים אפשר לדחות לשעות שיש לך יותר שלווה ופחות מתח.

2. שיחות בין מורים לא צריכות להיות רכילות אלא עבודה מקצועית. כמו ששני רופאים משוחחים על מצבו של החולה זו לא רכילות אלא דאגה להחלמתו כך שיחה של מורות לא צריכה להיות ´העברת חויות´ על מה שעשו בשעור אלא דיון מקצועי על בעיות (בעיות משמעת או בעיות לימודיות) שיש בכיתה וחיפוש משותף אחרי פתרון. לשם כך מותר גם להזכיר שמות של תלמידים מסויימים מפני שכל המטרה היא כיצד לשפר את החינוך וההוראה בכיתה.

3. את חייבת לשמוע כל מה שאמהות אומרות לך על מה שקורה בכיתה. מפני שזו האחריות שלך לדאוג לילדים. מוזר שאינך מטפלת בתלמיד כזה. זו אחריותך וחובתך לטפל בתלמידים שלך (אם את מתקשה לדעת מע עליך לעשות את יכול להתיעץ עם מורה ותיקה או עם היועצת).

4. לגבי ילד שמלשין את צריכה לנסות לשכנע אותו שלא ילשין אבל אם הוא מרגיש צורך גדול לספר לך, את צריכה להקשיב לו. צריך לטפל בהלשנה כבעיה כיתתית - להביא חומרים ולערוך שעורים על עניין ההלשנה כדי לחנך את התלמידים שלא להלשין. הפתרון אינו בכך שאת תסרבי לשמוע תלמיד - הוא עלול להפגע מכך מאוד.

5. כאשר אמא מדברת לא טוב על בנה את צריכה להקשיב לה בתשומת לב רבה - אם היא הגיע למצב כזה כנראה קשה לה מאוד עם הבן שלה או שיש לה בעיות אחרות. לאחר מכן תתיעצי עם היועצת של בית הספר או עם המנהלת ותתכננו כיצד צריך לפעול כדי להשפיע על האמא לשנות את היחס שלה - אבל זהו תהליך ארוך ולא תגובה מיידית שלך.

6. השיחה עם מורים בבית הספר צריכה להיות מכובדת וענינית. אפשר וצריך להיות מנומסים: לחייך ולשאול ´מה שלומך´, יש בהחלט חשיבות לאוירה טובה ונעימה בחדר מורים. אבל צריך לשמור היטב על הגבולות ולזכור שהמכנה המשותף היחיד שלנו הוא העבודה עם התלמידים ולא יותר.

7. ה-´כמעט צעקות´ שלך בכיתה הם סיכום של כל מה שאת מתארת בשאלה: את מורה חדשה וחסרת נסיון ולכן קשה לך מאוד. גם לא ברור לך מה בדיוק החובות שלך כלפי התלמידים, וחסרים לך כלים להתמודד נכון עם הקשיים שמתעוררים לך. כל זה מובן ומקובל במצב שלך - חודש ראשון כמורה בכיתה. אני בטוח שבמשך הזמן תצברי נסיון ובטחון ותדעי יותר טוב כיצד להגיב במקרים שונים כך גם תדעי להשיג משמעת של התלמידים בלי להרים קול.

אני מציע לך לפנות אל אחת המחנכות הותיקות והטובות בבית הספר שלכם ולהתיעץ איתה מפעם לפעם בדברים שאת מתקשה בהם, גם מורה צריך ללמוד וטוב מורה שיודע ללמוד ממורה שחושב שהוא יודע הכל ואצלו הכל בסדר.

בהצלחה!!!

כתבות נוספות