שאל את הרב

מוות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/01/07 15:43 יד בטבת התשסז

שאלה

לצערי לפני זמן מה הייתי בטרגדיה.נהגתי מאחורי חבר שלי במכונית,ובשלב מסויים הוא התקשר אלי ואמר לי שהבלמים שלו נהרסו.אותו חבר היו לו שני ילדים.בשלב מסויים ראיתי שהוא מתקרב לצומת עם רמזור אדום,אז עקפתי אותו במהירות ונתקעתי במשאית שהגיחה מולו.אני ברוך השם לא נפגעתי וגם בעל המשאית,למזלי גם חברי בנס בלמיו תוקנו באיזו דרך,ולכן הוא נכנס בי מאחורה ונפגע בצורה קלה.ההתלבטות שלי היתה עדיף להרוג את עצמי כי לחבר שלי יש ילדים ואני גלמוד,אך מצד שני לו יש זרע המשך ולי אין עדיין.מה היה עלי לעשות?ליהרג או עדיף להציל את עצמי ולהשאיר ילדים בלי אבא?

תשובה

שלום וברכה
זו שאלה כל כך קשה בדיני נפשות.
יש לדעת כי בשאלות דומות בענייני נפשות הרמב"ם פסק "...ואין מורין להם כן לכתחילה" כלומר: גם אם יש הלכה מסוימת בנושא זה הרב אינו מורה לעשות כך או כך בשל הקושי העצום שיש בבחירה בין נפש לנפש.
אקבע רק את גבולות הגיזרה: אין אתה חייב לעשות זאת, בשל העובדה שחייך קודמים לחיי חברך גם במצב הזה, ובשל העובדה שאין אנו יודעים איזה דם סמוק יותר. מן הצד השני, נראה על פי הפוסקים שאין אתה אסור להקריב את חייך, ומותר לך לעשות את זה.
אם השאלה היא מה ראוי, קשה לענות. נראה כי בשל העובדה שהצלת עצמך היא בשב ואל תעשה ואילו הריגת עצמך למענו היא בקום ועשה אין ראוי לעשות מעשה כשלא יודעים מה נכון.

כל טוב ושלא נדע

כתבות נוספות