שאל את הרב

מה פרוש לשם יחוד וכו'

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/08/02 19:59 כח באב התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום

יש לי מספר שאלות

1 מה צריך לכוון כשאומרים "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכנתיה" לפי הפשט?

2 הקיצור של הרב אליהו זה בעצם לפי הבן איש חי אבל מביא שם כף החיים א איזה כה"ח זה ר"ח פלאגי או סופר ב זה רק דברים שלא חולק על בן איש חי או גם מה שחולק

ג שו"ע ובן איש חי לפי מי הולכים בארץ ישראל

תשובה

בס"ד

כתב בספר נפש החיים - שער א - פרק ח
"וידוע שהכרובים. הא' - רמז עליו ית"ש. והשני על ישראל סגולתו.
וכפי שיעור התקרבותם ודביקותם של ישראל אליו ית"ש. או להיפך ח"ו. היה ניכר הכל בענין עמידת הכרובים דרך נס ופלא.
אם פניהם ישר יחזו אליו ית"ש - גם הכרובים עמדו אז פניהם איש אל אחיו.
או אם הפכו פניהם מעט ומצדדי אצדודי - כן היה ניכר הענין תיכף בכרובים.
או אם ח"ו הפנו עורף - גם הכרובים כרגע הפנו הפכו פניהם איש מעל אחיו לגמרי ח"ו.
וכענין שאמרו ז"ל ביומא. (נ"ד א') שהיו מגללין הפרוכת לעולי רגלים ומראין להם הכרובים שהיו מעורין זה בזה ואומרים להן ראו חובתכם לפני המקום כו'.

אם כן אחד הוא רמז לקדב"ה ואחד לשכינה. ומהי השכינה?

השכינה שהיא בחינת כנסת ישראל. (אור החיים על ויקרא פרק ז פסוק לז) דהיינו "שורש נשמות כלל ישראל".

ואיך מפרידים ומחברים?

וכתב אור החיים על שמות פרק ל פסוק יג
"וכבר כתבנו בכמה מקומות כי שכינתו יתברך - שהיא בחינת כסא כבודו יתברך. על ידי מעשה בני ישראל יסובבו הפרדתם, והוא אומרו (ישעיה נ א) "ובפשעיכם שלחה אמכם", גם אומרו (משלי טז כח) "ונרגן מפריד אלוף", ועל ידי מעשה העגל שהוא כנגד כל התורה כולה יסובבו הפרדת השכינה בשורשי בחינת כל נשמות ישראל".

ובמדרש רבה במדבר פרשה יג פסקה ב
כיון שחטא אדם - נסתלקה השכינה לרקיע הראשון. חטא קין - נסתלקה לרקיע השני. חטאו דור אנוש - נסתלקה לרקיע השלישי. חטאו דור המבול - נסתלקה לרקיע הרביעי. חטאו דור הפלגה - נסתלקה לרקיע החמישי. חטאו הסדומיים - נסתלקה לרקיע הששי. חטאו המצריים - נסתלקה לרקיע השביעי.
וכנגדן עמדו שבעה צדיקים והורידו את השכינה מן העליונים לתחתונים ואלו הן אברהם - הורידה מן השביעי לששי. יצחק - הורידה מן הששי לחמישי. יעקב - הורידה מן החמישי לרביעי. לוי - הורידה מן הרביעי לשלישי. קהת - הורידה מן השלישי לשני. עמרם - הורידה מן השני לראשון. משה - הורידה מן העליונים לתחתונים.
א"ר יצחק כתיב (תהלים לז) צדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה הרשעים במה ישכנו באויר אלא הרשעים סלקו השכינה מן הארץ אבל הצדיקים השכינו השכינה בארץ אימתי שרתה השכינה בארץ ביום שהוקם המשכן שנאמר (שמות מ) ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן.

-------
כף החיים הוא בדרך כלל כף החיים סופר אלא אם כן מצוין אחרת.
מאז האר"י ז"ל אנחנו הולכים על פיו ועל פי מרן רבי יוסף קארו. והבן איש חי שילב דברי האר"י ומרן רבי יוסף קארו לשיטה אחת.

כתבות נוספות