שאל את הרב

מהו כרת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/06/02 15:33 ה בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

שבוע טוב כבוד הרב!

הרב כתב בתשובתו הקודמת כי ליל שבועות שיש בו שיעורים וגם לימוד תורה ולא ישנים בו כלל נחשב כתיקון כרת.

1. האם כאשר התנאים הנ"ל בוצעו, אבל היתה בערך רבע שעה של שיחה לא ממש בטלה, אבל שהיא איננה קשורה ללימוד תורה, זה "פוסל" את התיקון?

2. האם יש "התחלה" ללילה ששייך לתיקון הנ"ל, כלומר שצריך ללמוד מצאת הכוכבים, או שאפשר ללמוד גם משעה מאוחרת יותר של הליילה?

3. האם כרת הוא עונש בעוה"ז או בעוה"ב ומהו בדיוק העונש?

סליחה מעומק הלב על עומס השאלות, ורוב תודות.

תשובה

בס"ד

1- לא.
2- עדיף מצאת הכוכבים ממש.
לשאלה 3 ראה מה כתב בספר נפש החיים - שער א - פרק יז

"והענין כי ידוע בסדר השתלשלות העולמות שהבחינה העליונה שבכל עולם מתקשר עם הבחינה התחתונה של העולם שעליו.
וע' זוהר,,,, והבחינה העליונה של הנפש. נאחזת ומתקשרת עם הבחינה התחתונה העשירית של בחינת הרוח. ובחינת העליונה של הרוח מתקשרת עם בחי' התחתונה של הנשמה. והנשמה ג"כ מתקשרת ומתדבקת בבחי' שורש הנשמה. סוד כנסת ישראל שהיא שורש הכנסיה של כל נשמות כלל ישראל יחד. וכן עז"ה גם בחי' שרש הנשמה ג"כ מתקשרת למעלה מעלה ממדרגה למדרגה עד עצמות א"ס ב"ה.
וז"ש אביגיל לדוד והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים את ה' אלקיך ר"ל שגם בחי' נפשו תדבק כביכול בו ית"ש.
וכמ"ש בזוהר,,,,,. וזהו ענין כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו. כי הם כחלק ה' מדובקים כביכול בו ית"ש ע"י התקשרות הג' בחי' הנ"ל. כחבל הקשור למעלה ומשתלשל ויורד עד למטה:

וכל זה מרוב טובו וחסדו הגדול ית"ש. אשר חפץ להצדיקנו להטיב אחריתנו. וזאת הפליא עצה וקבעם בענין זה שכל בחי מהג' אלו תתקשר בהבחי' שעליה כדי שעי"ז יוכל האדם לעלות ולהתקשר ממטה למעלה מעט מעט. לפי רוב עסקו בתורתו ועבודתו ית"ש וטהרת לבו ואהבתו ויראתו. עד שיעלה ויתדבק בצרור החיים כביכול את ה' אלקיו ית"ש. לפי שרשו ומדרגתו.

זאת ועוד אחרת. כי יש כמה עונות שהנפש החוטאת באחת מהנה. נתחייבה כרת או אבדון ח"ו. וענין הכרת הוא. שבחי' הנפש נפסק ונכרת משורשו העליון וירחק החבל שהיה קשור ומדובק בו עד הנה ע"י התקשרות הנ"ל. וכמ"ש בזוהר תרומה הנ"ל,,,,


ובמכילתא פ' בא ובסוף פ' תשא ובספרי פ' בהעלותך ופ' שלח) ונכרתה אין הכרתה אלא הפסקה וז"ש (ישעי' מ"ט) כי אם עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלקיכ' היינו לבין אלקיכם ממש כנ"ל.

ואז נטבעת בעמקי הטומאה והקליפות ר"ל. ע' בעץ חיים וכו'

וראה שם באריכות.

כתבות נוספות