שאל את הרב

מהותו של הבית בישראל

חדשות כיפה הרב שי פירון 24/08/02 23:36 טז באלול התשסב

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה

אודה לרב אם יוכל להסביר לי מה ענינו של הבית בישראל חוץ מאשר הבאת ילדים לעולם(שהרי עיקר השמחה בנישואין ופחות בהולדת הילדים)

בתודה

אמיר

תשובה

ב"ה


שלומות,

מפורסמים הם דבריו של בעל העקדת יצחק, שבאר שלחיי הנישואין שתי מטרות: קטנה וגדולה. את כל דבריו וא מבסס על הפסוק: "ונתתי לכם בביתי ובחומותי יד ושם טוב מבנים ומבנות" וכן הדברים אותם אומר אלקנה לפנינה: "הלא אנוכי טוב לך ...". בשני הפסוקים הללו אנו מבחינים בטיעון מענין: הפס' הראשון מלמד אותנו שיש ערך בזוגיות משום שהיא מנוף למעשים טובים. אותם מעשים המכונים כאן יד ושם עלוליםן להיות טובים מבנים ומבנות. מדבריו של אלקנה נוכל ללמוד שבנישואין יש ערך עצמי. עצם המפגש בין בני הזוג יוצר מבנה יחודי.
ומכאן, שהזיקה בין איש לאישה איננה כלי להולדת ילדים. זוהי תפיסה מכאניסטית המבליטה צד נמוך בחיי האדם. ההולדה היא תוצאה של המפגש הרוחני, היחודי, המשמעותי בין שתי נשמות המשלימות זו את זוץ מכן, ניתן להבין את תפקידה העילאי של המשפחה: המשפחה היא השלמת בריאתו של היחיד. כאן, התוך מערכת האיזונים של קבלה-נתינה הוא מתקדם ומופיע את עצמו בצורה שלמה יותר מאשר כיחיד.
עתה,
משמקים האדם משפחה הוא בוחר להשלים את צורתו, להביא את הבריאה האישית שלו לכלל מימוש. מימוש פנימי של היחיד - הקמת המשפחה, הוא זה המאפשר לו להתרבות ולהוליד ילדים!


עד כאן, בקצרה, ויש להאריך הרבה בענין זה בשל העובדה שרבים לא מביאים לידי ביטוי את הערך העצום שיש ברעיון המשפחה. האינדבידואליות הנוראית מונעת מהיחיד ליצור מבנה בריא של משפחה וכל אלה גורמים לאחוזים מדאיגים של גירושין. לכן, יש להגות ולמוד, להבין ולהפנים את ערכה של המשפחה ומשמעותה לחיינו.


בברכה,

שי

כתבות נוספות