שאל את הרב

מדוע סיפור פינחס נקטע באמצע?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/06/13 13:51 כ בתמוז התשעג

שאלה

בס"ד

הסיפור על פינחס מתחיל בפרשת בלק - מדוע הסיפור נקטע באמצע ופרשת פינחס מתחילה בחלק השני שלו?

לא מתאים יותר לסיים את הסיפור כולו בפרשת בלק, ואת הפרשה הבאה להתחיל במפקד של בנ"י, המפקד שייך גם לתכנים של פרשתנו שעוסקים בהכנות לקראת הכניסה לארץ.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הפתיחה בדברים על פנחס אכן מחייבת אותנו להעמיק ולמצוא מדוע התחילו באמצע סיפור וכיצד קשור פנחס לפרשה שעוסקת בהכנות לקראת הכניסה לארץ.
כדי להשיב לשאלה שלך אוסיף שאלה: ציינת בצדק שתחילת הפרשה שלנו היא המשך וסיום חטא פעור שתואר בסוף פרשת בלק. בקטע שמופיע בתחילת הפרשה מצווה ד´ על משה להתנקם במדיינים (כה; יז-יח) "צרור את המדינים והכיתם אותם. כי צררים הם לכם בנכליהם...".
כאן אני מוסיף שאלה: מדוע תאור המלחמה במדין - הביצוע של מצווה זו לא נאמר בפרשתנו אלא נדחה לפרשת מטות?

השאלה שהוספתי היא המפתח לתשובה כוללת. המלחמה במדין ומקומו של פינחס במלחמה זו, הם חלק מהמוכנות לקראת הכניסה לארץ. פינחס שמופיע בפרשה שלנו זה פינחס השותף לכניסה לארץ. מלחמת מדין עליה יסופר בפרשת מטות היא תאור של המוכנות של העם לקראת הכניסה לארץ.

בפרשת מטות כאשר מתארים את ביצוע הנקמה במדין נאמר (לא; ו): "וישלח אתם משה אלף למטה לצבא אתם ואת פינחס בן אלעזר הכהן לצבא וכלי הקדש וחצצרות התרועה בידו".
מתברר שפינחס לא שייך רק לעבר, פינחס מקבל תפקיד לעתיד. הוא מלווה את עם ישראל במלחמת מדין וימשיך ללוות את העם גם בימי יהושע והשופטים.
מכאן גם זוית נוספת למעשה של פנחס בחטא הפעור. כל המלחמות שנהלו ישראל עד כה - גם מלחמת עמלק במדבר וגם מלחמות סיחון ועוג - נעשו בפיקודו של משה (הארוע היחיד שהיה ללא מעורבות של משה - שליחת המרגלים הפך לכשלון טראגי).

פינחס היה הראשון שפעל במקום משה.
מעשה פנחס מרמז לדור חדש שיודע ומסוגל לעשות שליחותו. החלק הראשון של סיפור פנחס בהריגת הנשיא החוטא שייך לארועי המדבר. אבל החלק השני, שקובע את חשיבות מעשה פנחס ומעניק לו מעמד מיוחד, שייך להכנות לקראת הכניסה לארץ.
פנחס מסמל את העברת הסמכות והאחריות לדור הבא, בפרשה שלנו זה מתבטא בהסמכתו של יהושע.
בפרשת מטות זה יתבטא ביציאה של ראשי הצבא למלחמה בלעדי משה, נציגו של משה הוא פנחס.

כתבות נוספות