שאל את הרב

מדוע יש יסורים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/07/10 12:46 כד בתמוז התשע

שאלה

כבוד הרב שלום,קוראים לי כרמל ואני מדריכה בתנועת הנוער אריאל את השבט שבגילאים 8-9.

בשבת האחרונה אני והמדשי"ת שלי עשינו להם פעולה על השבוים. כאשר אמרתי את המסר אחת הבנות שאלה אותי למה ה' עושה לנו קשה ולא מחזיר פשוט את גלעד שליט ויהונתן פולארד הביתה ועושה לנו את כל הניסויים האלה, למה הוא לא עשה שלא יחטפו אותו. אמרתי לבנות שאני יברר את התשובה ויגיד להם אותה אז החלטתי לפנות לרב ורציתי לדעת האם הרב יוכל לעזור לי, ולהגיד לי מה לומר לחניכות הרי הם קטנות עדיין!!! תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השאלה של החניכות שלך היא גם שאלה שלנו. לכולנו קשה שיש יסורים בעולם. זה לא רק השבויים. בעקבות המלחמות שעם ישראל נלחם, יש הרבה הרוגים והרבה משפחות שכולות. יש הרבה פצועים והרבה נכים לכל החיים.

יש הרבה יסורים שלא קשורים למלחמות: יש תאונות דרכים בהם נפגעים אנשים חפים מפשע, נהרגים ונפצעים ונשארים נכים.
יש גם מחלות ויש גם עוני ומחסור למשפחות רבות.
יש בעולם יסורים רבים.
עלינו לדעת שלא כל היסורים הם עונש על חטאים. התנ"ך מלא בתאורים של אנשים מיוסרים וסובלים. דמויות ותקופות גדולות היו מלוות בייסורים רבים.
יעקב אבינו אומר לפרעה "מעט ורעים היו ימי שני חיי".
יוסף נמכר לעבד ולאחר מכן שמו אותו בבית סוהר.
דוד נרדף על ידי שאול.
ראשיתו של עם ישראל בשעבוד ארוך וקשה לפרעה.

התנ"ך וחז"ל מלמדים אותנו שליסורים יש תפקיד.

התפקיד הראשון הוא לכפר ולזכך - אלו הייסורים שבאים בעקבות החטא ותפקידם לתקן את הקלקול. הם יכולים להיות יסורים ליחיד או לציבור. לעיתים הסבל לא נופל דווקא על גדולי הרשעים - דווקא מיתת הצדיקים מכפרת. דווקא צדיקי הדור מקבלים את היסורים כדי לכפר על הדור.

יש ליסורים גם תפקיד לרומם - קשה לומר זאת, קשה לקבל זאת, אבל זו עדות התנ"ך: אנחנו רואים שהיסורים של דוד הנרדף על ידי שאול מכינים אותו להיות המלך החשוב ביותר בעם ישראל.
הייסורים של יוסף הופכים אותו להיות המנהיג הצדיק שדואג לכל משפחתו ומוחל לאחיו על כל מה שעשו לו.

היסורים באים גם כדי לחולל שינוי - לזעזע ולעורר לדברים חדשים - שעבוד מצרים והיציאה ממנו חוללו שינוי בעם ישראל וקרבו אותם לאמונה - כפי שהדבר מתבטא בקריעת ים סוף: "ויאמינו בד' ובמשה עבדו".

היסורים בדורנו באים כנראה בגלל כל הסיבות שאמרנו:
יש הרבה קילקולים שמעכבים את הגאולה השלמה ומעוררים צורך בתיקון.
צריך לזעזע אותנו ולרומם אותנו לדרגות גבוהות יותר - כמו שרואים עכשיו איך הדאגה לגלעד שליט מאחדת את העם.

לעיתים יש יסורים קשים שאין לנו הסבר להם - במקרים כאלה אנו נאחזים באמונה התמימה שלנו ויודעים שיש לכך כוונה ותכלית למרות שאיננו מבינים מדוע. על כך נאמר 'וידום אהרון' (לאחר מות בניו).
יש הסבורים שזו התגובה הנכונה לאחר השואה - לא להגיד שאנחנו מבינים מדוע אבל להגיד שאנחנו מאמינים שהקב"ה מחולל גם את הדברים הקשים ביותר כי זה מה שטוב ונכון עבורנו.

לסיכום: תסבירי לחניכות שלך שהיסורים אינם מקרה - ד' מחולל אותם ויש להם תפקיד: כפרה וזיכוך, התעלות והתחזקות או לחולל זעזוע ושינוי.
יש גם מצבים שבהם אין לנו הסבר ליסורים למרות שאנחנו בטוחים שהקב"ה חולל אותם לשם מטרה מסוימת.
(אפשר להשוות את הסבל למצב של תלמידים בכיתה כשיש להם בוחן פתע = לפעמים המורה עושה את זה כעונש מפני שהתנהגו לא יפה בכיתה. לפעמים המורה עושה את זה כפרס כדי שהתלמידים הטובים יקבלו ציון יותר טוב. אפשר שהמורה עושה את זה כדי לזעזע ולעורר את הכיתה ללמוד).

כתבות נוספות