שאל את הרב

מבטלים מצוות משום תקנות שעבר זמנם?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/10/09 18:32 א בחשון התשע

שאלה

1. מדוע ר"ה יומיים? האין כאן בל תוסיף?

ירבעם נענש על דבר כזה. והלויים כבר לא מתקלקלים בשיר.

2. מדוע לא תוקעים בשופר בשבת? שמא יטלטל? כמה שופרות יש לבני אדם? ובשביל מה קים העירוב?

3. שאלה דומה, מדוע לא נוטלים לולב בשבת? אע"פ שלפי הרמבם כן נוטלים. שמא יטלטל? הרי אפשר להשאיר הלולבים בבית הכנסת? ובשביל מה קים העירוב?

4. מדוע מתחילים בקשת גשמים בז' חשון ולא בחג כמו ותן ברכה בפסח? אין כבר עולי רגל מבבל. וארצינו משועת למים, אז למה לדחות הבקשה?

ומדוע לחבר תפילה מיוחדת עם 50 מילים מותר ולהגיד ותן טל ומטר (3 מלים) לא?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לכאורה יש כאן שאלות רבות ושונות אבל יש כאן רק שאלה אחת. חשובה וקשה אבל היא אחת:
מדוע אנחנו היום נוהגים על פי תקנות חז"ל שנקבעו בנסיבות מסוימות שאינן קיימות היום.

ראש השנה נקבע על פי הלוח ולא על פי עדים. מדוע לקיים יומיים ראש השנה ולבטל מצוות תפילין? (זו שאלה נכונה כלפי כל המציאות של יומיים חג בחו"ל)
בכל קהילה יש עירוב חצרות ומטלטלים הכל אז מדוע לבטל מצוות שופר, ומדוע לבטל מצוות לולב, בשבת?
אין היום מי שחוזרים לארצם ב-ז' חשוון, אין אפילו מי שעולים לרגל לסוכות - אז מדוע לשמר תאריך שאין לו משמעות מעשית כיום, ולהמנע מלבקש גשמים בזמן?

כאשר מגדירים כך את השאלה מצביעים גם על התשובה - המטרה של כל הפסיקות הללו היא לשמר תקנות של חז"ל כדי להראות את המשקל העצום שיש לדברי חז"ל.

אם היינו נוהגים אחרת, אז כיום היינו מוצאים במשנה שחז"ל קבעו כך וכך בנושאים רבים, וכבר לא נוהגים כך מפני שהמציאות השתנתה.
אנחנו היינו מרחיבים את התפיסה הזאת לכל תחום.
אין צורך לדמיין מה היה קורה, אלו טענות שנשמעות כיום בקול רם:
מדוע נסיעה במכונית או הפעלת מכשירי חשמל היא חילול שבת?
נכון, בזמן חז"ל היה טורח לנסוע ולהצית מדורה אבל כיום...

מדוע צריך להקפיד היום על גבולות הצניעות?
נכון, בזמן חז"ל נשים היו מכסות את גופן אבל כיום...

מדוע צריך היום לבנות את בית המקדש ולחדש עבודת הקרבנות?
נכון, בזמן חז"ל כל העמים הקריבו במקדשים אבל כיום...

אני לא מרחיב, אבל נאמרו גם דברים קשים נגד שחיטה ונגד ברית מילה, נגד שבת ונגד טהרת המשפחה.

לכן מצאו חכמי הדורות לנכון לשמר תקנות חז"ל גם אם יש לכך מחיר של ביטול מצווה, מפני שבמחיר זה אנחנו מצליחים לשמור את כל התורה כולה מפני רוחות רעות של חדשנות שמבקשות להפריח אותה בכל דור ודור.

נ.ב.
אין בעיה של 'בל-תוסיף' כאשר מראש מודיעים שזו תקנת חז"ל ולא המצווה של התורה. כך תקנו גם איסור אכילת עוף בחלב למרות שהתורה אוסרת רק בשר.

כתבות נוספות