שאל את הרב

מאמינים מפני שזה נוח?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/08/09 06:54 יב באב התשסט

שאלה

שלום רציתי לשאול שאלה בקשר לאחת הטענות של האתיאיזם שטוען שבאמת מבחינה פסיכולוגית לאדם נוח יותר להאמין באל ומתוך זה הוא נוטה יותר לאמונה נטייתו מתחילה מכך שהוא מחפש שקט נפשי לעצמו שיידע שיש לעולם שומרוהמשך אחרי המוות האם אין בזה הוכחה שאנשי הדתות משכנעים עצמם להאמין באל כי זה נותן להם ביטחון?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
יש חילוניים (מעטים) שמנסים להצדיק את עצמם על ידי התקפת אחרים. הם מוצאים לכך כל מני דרכים. אחת מהן זו הטענה הפסיכולוגית.
אפשר בסוג כזה של טענות להפוך כל דבר טוב לדבר רע. אם למשל אדם עושה מעשה של מסירות נפש אפשר להגיד עליו שהוא רוצה להתפרסם. אם אדם מגלה נדיבות לב אפשר להגיד עליו שיש לו רגשות אשמה והוא רוצה לכפר עליהם...
אלו טענות מכוערות שיכולות לשכנע אנשים שאינם מכירים את המאמינים מקרוב. אבל מי שמכיר את המאמינים באמת יודע עד כמה הם לוקחים על עצמם עול קשה וחובה שהיא מאוד לא ´נוחה´.
יותר מכך, עובדה שהרבה אנשים מעדיפים להיות חילוניים ולא להצטרף ל-´נוחיות´ הזאת של המאמינים. המציאות מוכיחה שאם מדובר רק בנוחיות הרבה יותר נוח לא להאמין ולא להתחייב לקיום תורה ומצוות. לצערי הרבה צעירים שבאים מבית מאמין מעדיפים את הנוחיות החילונית.
מי שחושב על נוחיות אלו כופרים קטנוניים שחושבים שכולם כמוהם.
להאמין פרושו להיות אדם רוחני שמחפש משמעות ועומק לחיים שלו, שיש לו אחריות כלפי העבר הלאומי שלו וכלפי העתיד של כל העולם. המאמין לא חושב על הנוחיות האישית שלו אלא על הבריאה שיצר הבורא ועל האחריות שלו כלפי הבורא וכלפי הבריאה.

כתבות נוספות