שאל את הרב

לשון הרע

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/07/12 19:38 ה באב התשעב

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

יש לנו שני נושאים לשאלה,

1. מה ההבדל בין לשון הרע לרכילות?

שלושה אנשים נענשים בחטא לשון הרע,

ולכן תהינו מדוע רק מרים נענשה כאשר דיברה עם אהרון לשון הרע על משה.

ולמה האדם עליו מדברים צריך להיענש?

2. השאלה השניה קשורה לשירות לאומי במקום בו אני משרתת.

אני נמצאת בפנימיה לילדים בסיכון, האם יש איזשהו היתר לגעת בחניכים מעל גיל 13 (יש כאלה שנכנסו לעול מצוות באמצע השנה.)

חשוב להבהיר שאלה לא נגיעות של חיבוקים ודברים סתמיים אלא כשהילד באמת זקוק לעידוד ותמיכה שלי. במיוחד אם אני מדריכה בקבוצה שלו, ואני יודעת שאם ישים לב לכך יפגע?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

ההבדל בין רכילות ולשון הרע:
רכילות - כמו רוכל שמוכר סחורה מיד ליד, כך "לרכל", ללכת ולומר לזה: "הוא אמר עליך כך וכך" ואז לחזור ולומר לראשון: "הוא אמר עליך ככה..." לא דברים רעים אבל דברים פיקנטיים.
לשון הרע - לספר דברים רעים או דברים מזיקים על אחרים.

באשר לעונש - האדם עליו מדברים ודאי לא אשם. הוא הקרבן של הארוע. הוא לא נענש, הוא סובל כקרבן.

השאלה מדוע רק מרים נענשה היא שאלה נכונה, מצאתי על כך הערה יפה בשעור של הרב סמט על פרשת השבוע - בהעלותך:
כך שנינו בספרי כאן (צט) "ותדבר מרים ואהרן במשה - מלמד ששניהם דיברו בו, אלא שמרים פתחה בדבר, שלא הייתה מרים רגילה לדבר בפני אהרן...". שים לב: אין הספרי לומד 'שמרים פתחה בדבר' מכך שהפועל 'ותדבר' מתייחס אליה, שכן פסוק זה מנוסח בדרך המקובלת במקרא: כשיש שני נושאים, הפועל הפותח את המשפט יתאים בדרך כלל לנושא הראשון מבחינת המין והמספר (שופטים ה', א "ותשר דבורה וברק"); ואדרבה: מן המילים "ותדבר מרים ואהרן במשה" לומד הספרי "ששניהם דיברו בו". הספרי לומד 'שמרים פתחה בדבר' מכך שהיא קודמת בפסוק לאהרן אחיה בעוד שבדרך כלל 'לא הייתה מרים רגילה לדבר בפני אהרן'. גם הנושא שבו דיברו מרים ואהרן - "על אדות האשה הכשית אשר לקח" - רומז להיבט נשי בדיבור במשה.

הדברים בקישור
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:nbf5vRvIioYJ:www.etzion.org.il/vbm/update_views.php?num=1543&file=/vbm/archive/7-parsha/32behaal.rtf

כתבות נוספות