שאל את הרב

לשון הרע על פוליטיקאים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/10/07 15:40 יד בחשון התשסח

שאלה

שלום!

אני גולשת בפורום דתי, ונפתח דיון על רה"מ. דיברנו על הדיעות שלנו עליו וכו'.. משתמשת אחת העלתה פתאום מחשבה שעלתה לה- והיא שאלה בעצם... למה זה לא נקרא לשון הרע? הרי אולמרט הוא פוליטיקאי, איש ציבור וזכותינו לדון על המהלכים הפוליטיים שלו- לא?

מה דעתכם?

מחכה לתשובה מהירה..

רות

תשובה

שלום לך,

יישר כח על השאלה.

קודם כל, ברור שאיסורי לשון הרע הם על כל האנשים, בין אם הם פוליטיקאים ובין אם הם לא. אמנם, אנשים שהם אנשי ציבור, יש לפעמים משמעות אחרת לסיפור עובדות לגבם ולכן אני חושב שאפשר לחלק את הדיונים ואת הדיבורים לשלשה חלקים.

חלק אחד הוא דיבורים עניניים על אותם אישי ציבור – מה הם דעותיהם, מה הם חושבים לנכון. אין בזה לשון הרע, גם משום שזה דבר מפורסם שבאופן כללי יש בו פחות בעיה של לשון הרע, וגם משום שזה נקרא 'לתועלת' – אנחנו חיים בארץ והם המנהיגים שלנו ואנחנו צריכים להבין ולברר מה המנהיגים שלנו רוצים מאיתנו ואיך וכיצד אנחנו צריכים להגיב על כך. אם ראש הממשלה אומר שאחת מתוצאות המלחמה תהיה גירוש יהודים, יכולה להיות לאמירה זו השלכה אדירה על כל היחס שלנו למלחמה ולאותו ראש ממשלה.

חלק שני הוא דיבורים שקשורים באופן עקיף למנהיגות שלהם, למשל לדבר על השחיתות שלהם. דיבורים האלו בעיתיים במיוחד מכיון שלא ברורה לנו עד כמה הם נכונים ועד כמה הם 'סתם' השמצות. בכל אופן, גם בהם יש תועלת מסוימת מכיון שפרסום השחיתות או החשדות לשחיתות אצל אותם מנהיגים, גם הוא עוזר לנו לקבוע את היחס כלפיהם, ולהבין האם צריך לבחור בהם או שמא להאבק בהם וכו'. נראה לי שאפשר לדבר על כך בתנאי שלא נגררים לעיסוק בשטויות ובהבלים. בדוגמא של אולמרט, ממש לא רואה תועלת בשבילנו להתעסק בדיוק כמה דולרים עולה כל דירה שלו, וכמה הוא אוהב עטים.

חלק שלישי הוא דיבורים שלא קשורים כלל למנהיגות שלהם, והם באמת אסורים כמו כל לשון הרע. יש לפעמים התעסקות רכילותית ממש, מה היחסים שלו עם אשתו, למה התגרשו, למה התחתנו. דברים שבאמת לא מועילים לנו כלל וכלל. אולי אפשר להביא כדוגמא את פרשת הנשיא קצב, שאני לא חושב שאפשר היה להפיק תועלת כלשהיא מכל הרכילות הגסה והעלובה.

אם אני אנסה לסכם, העיקר הוא מה מטרת הדיון. אם הדיון הוא על מנת לתקן ולהועיל, בין כיחידים ובין כציבור, הוא מותר וראוי.
אם מטרת הדיון להשמיץ "סתם" הרי שבאמת אין לכך כל הצדקה. כמובן, שגם אם לא מדובר בהשמצות, לא ראוי ולא טוב לעסוק בדברים חסרי טעם ותוחלת.

כל טוב,
טוביה
tsbias@actcom.co.il



כתבות נוספות