שאל את הרב

לרב שרלו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/07/05 15:06 ד בתמוז התשסה

שאלה

לרב שרלו, שלום לך

ניסיתי בפורום של YNET לשאול אותך שאלה אבל ללא הצלחה מסיבות מובנות. בפורום השתמשתי במילים "השוליים רחבים מהכביש" וכוונתי היתה שמעשים לא חוקיים נעשים בתמיכת רבים ואתה ביקשת דוגמאות וכאן נגמר הזמן.

ישנן הרבה דוגמאות מהעבר של תמיכת הציבור המתנחל למעשים שלא יעשו ואינני רוצה לחפור בעבר. אינני מבין את ההתנהלות האזרחית בנושא המאחז "עמונה". נו מילא לא מקיימים פסקי דין של בית המשפט וזה חמור מאוד אבל איך זה תושבי עפרה הולכים לעצור ח"כים ואנשי שמאל מלעבור בתחום שכונתם?

מה המסר האזרחי של אמא שמפסיקה את ארוחת הצהריים של בנה בן ה 9 ואומרת לו "בוא חייבים לגשת לחסום את האנשים הרעים". מה למד ילד או ילדה שמותר ואסור לעשות? מה מסביר מורה לתלמידיו? מה מסביר מדריך נוער לנעריו? איזה אזרח יגדל מילדים וילדות שחווים מעשים כאלו?

זה רק מקרה אחד אבל הוא מסביר הרבה את הנורמות העקומות של אי ציות לחוק, זלזול בצבא ובמשטרה, בבית המשפט וגם בפגיעה הנפש וברכוש של השכנים הערבים.

אני איש שמאל, חילוני, משרת בצבא (סרן במיל), תל אביבי נורמטיבי כותב אליך כי גם אצלי ובחוג מכרי ישנו תהליך של חשבון נפש. בסוף השבוע נפגשתי עם משפחת אחותי והשאלה שדברנו עליה היתה: מה משמעות המילים "אחים אנו". פעם נושא כזה לא היה עולה לדיון, זה היה מובן מעליו, היום זה דיון. כמו כן לא ברורה לנו צורת הקמפיין של הכתומים, היא לא משאירה לנו אפשרות לכאוב את כאביהם של הנעקרים.

חבל.

בכבוד רב, צבי רון

תשובה

שלום וברכה
אני מצטער על האיחור בתשובה. אתה בוודאי יכול להבין שלא התבטלנו בשבועות האחרונים, ועל אף שנראה כי מה שאתה כותב כבר אינו רלוונטי, הוא כנראה מאוד מאוד רלוונטי, וילווה אותנו עוד זמן רב.

אני מסכים עם הטיעון העקרוני שלא ייתכן כי מי שמבקש לבוא בשם החוק ובשם הצדק לא ישמור בעצמו על החוק והצדק. זהו עיקרון יסודי ביהדות – קשוט עצמך ולאחר מכן קשוט אחרים. איני מכיר כלל את המתרחש סביב "עמונה" יותר מאשר פורסם באמצעי התקשורת, וכיוון שאמינותם מאוד נמוכה בעיניי איני רוצה להתייחס עניינית. ברם, חלק מעיקרון החוק הוא שלא ייתכן כי החוק ייאכף בצורה סלקטיבית, ובוודאי שלא כאשר הבניה הבלתי חוקית נמצאת במדינת ישראל בהיקפים של סכנה קיומית (ראה את הנעשה בנגב). הרוצה למחות באי החוקיות של עמונה חייב לעמוד אף הוא באותם עקרונות, ולתבוע את החלת החוק בכל מקום.

אני חושב שאמא זו עשתה טעות חמורה, ואם אכן היה מקרה כזה אתה צודק.

אינני עורך דין שנשכר להגן עלינו מפני התקפות. להפך, אני שותף מאוד בחשיבות העליונה של שמירת החוק, אי זלזול במשטרה ובצבא, וגם כשמדובר על שכנים ערבים יש להתייחס אליהם בדרך משפטית ואנושית ראויה. לא אוכל להעניק יחס זה לרוצחים.

כאבם של הנעקרים הוא גדול, הרבה מעבר לביקורת שיש על חלק מהמעשים. נכון יהיה שנהיה שותפים בו כולם, גם כדי שיהיה אפשר בעתיד לבנות את שלטון החוק בצורה ישרה וצודקת.

כל טוב, ושוב סליחה על האיחור.

כתבות נוספות