שאל את הרב

לקיחת עלונים שיועדו לשבת.

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/06/02 17:51 י בתמוז התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו השלום והברכה,

ליד ביה"כ בו אני מתפלל מדי יום (אני מוכר שם ע"י האנשים ולא חושדים בי או משהו), מונחים כל חמישי לקראת ערב (בדר"כ) חבילת עלונים שאותם מחלקים כידוע בשבת, והם נמצאים לרווחת הציבור ולזיכוי הרבים (הזיכוי ייעשה כמובן בשבת עצמה.. בה ייקחו המתפללים כרצונם את העלונים שהם רוצים לביתם.. כפי שנהוג בכל בתי הכנסת בערים בישראל..ואני מניח שאתה מכיר את העניין)

השאלה שלי היא כזו - האם כשאני רואה את החבילה של העלונים ליד הבית כנסת ביום חמישי בערב (מונחים לידו כדי שהגבאי ייקח אותם ויכניס אותם לביה"כ בשישי בבוקר להכנה לשבת), בהנחה שאני בכל מקרה אקח לי כמה (בשבת) - האם מותר לי להוציא ולקחת לי כמה עוד בחמישי?

האם זה גזל או לא, כי גם כך הלקיחה שלי הייתה מתבצעת בשלב כלשהו בשבת? לפעמים פשוט אני נורא חפץ לקרוא את העלונים האלה עוד לפני שבת וכשאני רואה אותם מונחים אני נורא רוצה לקרוא בהם..

תודה רבה.

תשובה

בס"ד

העלונים נועדו לצורך החלוקה והקריאה בהם.

אם היו יכולים לחלק אותם שלא בבית הכנסת בשבת - כך היה עדיף. ולכן ברור שדעתם של המדפיסים שתקח קודם שבת.

הגבאי אינו בעלים של העלונים למשל להחליט שלא לחלקם כלל וכד' הם גם אינם ניתנים לגבאי על ידי השולח. הם ניתנים למתפללים ולכן בודאי אין גזל.

השאלה היא רק שלפעמים יש גבאים שיראו בזה איזה פריצת סדר ש"חב לאחריני". אם כל אחד יקח זה יהפך זול וכד', יפוזר, לא יהיה למתפללים והם יקפידו על הגבאי וכד'. בקיצור יש פה חשש של חוסר סדר ציבורי.

למסקנה.
1- בכל מקרה אין חשש גזל.
2- כדאי לראות שכשאתה לוקח עלון לא תתפזר כל החבילה.
3- אם הגבאים מקפידים או שזה פוגע בסדר החלוקה - לא כדאי לקחת קודם שבת.

כתבות נוספות