שאל את הרב

לעשות סליחה לקראת כיפור

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/09/12 01:33 ד בתשרי התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

לקראת כיפור אני נרוצה לעשות סליחה ולנסות לתקן מעשי בימים אלה,

הרב בבית כנסת אמר שלאחר שאדם מת הוא עומד בשמיים מול סרט על חייו אותו הוא רואה עם כולם על כל הדברים הלא טובים שעשה, עכשיו אם עשיתי מעשים לא טובים הרי אין סיכוי להחזירם ואני בעצם לא מאמין שיש בי הכח לשנות משו.

אני רוצה לעשות מעשה ולשנות גורלי בשמיים שלא יהיה כזה, אני רוצה לתקן ולעשות דרכים נכון בהדרגה,

איך מתחילים ? מה כדאי לקרוא מידי יום וכו׳?

אני משתדל להניח תפילין ולקרוא את אגרת הרמב"ן מידי יום, מה עוד אפשר לעשות כדי לקיים סליחה עם אלוהי ואחת ולתמיד לתקן מעשי ולהתחיל מחדש ?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אם נמשיך בתאור של הרב שלכם - אז אתה יכול מהיום ליצור תפנית בסרט הזה. כולם יראו שבשלב מסויים בחייך לקחת אחריות על עצמך והצלחת לחולל שינוי. אחרי כל מה שעשית עד היום, הצלחת למצוא בעצמך כוחות, קבלת החלטות אמיצות ויצאת לדרך חדשה.

המחשבה על ה-'סרט' שיהיה בשמים לא צריכה להרתיע אותך. להיפך, המחשבה הזו יכולה לעודד אותך - כולם יראו את הכוח, האומץ והנחישות שאתה מכוון בהם את החיים שלך לדרך אמיתית ואיכותית יותר...

מכאן אנחנו עוברים לשאלה השניה שלך: זו השאלה הכי חשובה בחיים!
"איך?" = איך מתחילים ואיך ממשיכים.
התשובה לשאלה זו מורכבת משני חלקים (לעיתים קרובות לא שמים לב שיש שני חלקים ולכן לא מצליחים להתקדם).

א. החלק הראשון הוא פנימי - מתרחש בעולם הפנימי שלנו: בלב ובראש; ברגש ובשכל (גם כאן לעיתים לא שמים לב ולא מגייסים את שני הכוחות הפנימיים הללו).
החלק הזה תפקידו לחולל רצון ולייצר כוח שידחוף אותנו למלא את הרצון. במילה אחת: מוטיבציה.

ב. החלק השני הוא חיצוני. השינוי חייב להגיע לעולם המעשה. שינוי שנשאר כרצון וכוונה בלבד, אינו שינוי אלא רק בסיס לשינוי. אדם משתנה כאשר מעשיו משתנים.

בחלק הראשון אתה צריך למצא דברים שמדברים אל החשיבה שלך ואל הרגש שלך. השכל מתפתח מתוך הבנה. לשם כך צריך ספרים שמתאימים לסגנון שלך (יש כיום גם אתרים רבים) שיש בהם הסברה ושכנוע, נימוקים והדרכות - כל אלו טובים ליצור חשיבה ורצון.
הרגש מתפתח בלב: סיפורים, סרטים וניגונים שמעוררים את הלב. תעשיר את הלב בחוויות מרגשות: תפילה שגרתית, תפילה במקומות קדושים. שיחות חיזוק. מפגש והתפעלות מהטבע או מאנשים גדולים.

צריך לחבר את החלקים הפנימיים והחיצונים - כך האדם עובד את ד' בכללותו. צריך להשתדל גם לחשוב וגם להרגיש את האמונה בתוך המעשה.

בתפילה: להבין מהי תפילה ולהתרגש בתפילה,
בשבת: ללמוד ולהבין את המשמעות העמוקה של השבת ולהתלהב ולשמוח בכל שבת.
להניח תפילין מתוך מחשבה ורגש: מה המשמעות של התפילין ומה אני מרגיש כשאני מעוטר בתפילין.

זה הכיוון שיש להתקדם בו. ציינת בצדק רב שהדברים חייבים להעשות באיטיות רבה ובהדרגה. צריך קודם ללמוד ולהרגיש כדי להתמלא בכוחות ואז לקחת משימה קטנה שהכוחות שלך יכולים להשיג אותה.
לאחר מכן יש להמתין זמן מה (מפני שעדיין צריך הרבה כוח כדי להתייצב במצב החדש) בשלב זה אסור להתקדם מפני שלא יהיה לכך כוח ותהיה נפילה.
רק לאחר שמרגישים שנאגרו כוחות חדשים - אפשר להתקדם בצעד הבא.

בהצלחה!
שנה טובה!

כתבות נוספות