שאל את הרב

למה כיסוי ראש

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/03/02 05:26 יז באדר התשסב

שאלה

אני לא מבינה מדוע אסור בין אם זה לאישה רווקה או נשואה ללכת עם שיער פזור, מה הסיבה לחבישת כובע,

שהרי גם ככה רואים את השיער,וגם מה רע בלהראות את השיער- זה לא נראה לי דבר טמא או משהו דומה לזה.

תשובה

בס"ד

שלום

השער לא טמא ולא דומה לזה בכלל. הפוך לגמרי. הוא הדבר האנרגטי ביותר של האשה. הוא היופי של האשה. כל ההלכות שקשורות אליו נובעות מהעוצמה שלו.
הזהירות בזמן הרווקות, וזהירות יותר גדולה בזמן הנישואין. היא כדי שנדע להשתמש בעוצמה שלו במקום ובזמן הנכון.

אני רוצה לצרף לך מכתב שכתבתי בענין זה והוא יכול לענות על חלק משאלותיך. אם יש לך שאלות נוספות בענין זה - שילחי וכתבי בכותרת השאלה "המשך" שאדע לענות מיד שלא לפי התור.

--

יש לדבר זה כמה וכמה הסברים בכמה וכמה מישורים. אבל כל הסבר מתחיל בדבר הבסיסי ביותר זאת אומרת, בבנין בית אמיתי ונכון.
עיקר היופי של האשה הוא מתחיל בשער כמו שרואים בחיים וכמו שגם רואים בשיר השירים שהדוד משבח את הרעיה בשערה כמה וכמה פעמים.
לא צריך להיות מומחה גדול לראות שדרך השער האשה מדברת עם סביבתה, כל תסרוקת משדרת משהו אחר. כל צבע – משהו אחר. תנועות השער, ההתעסקות איתו. אפילו הריח שלו. כל זה הוא מסר גדול מאוד של האשה. הגברים קולטים היטב את המסר הזה.
כל העוצמה הזאת המשודרת דרך השער יכול להיות מופנית אל הבית פנימה – ואז הבית נבנה חזק יותר ובריא יותר. כל העוצמה הזאת יכולה להיות מופנית החוצה.
הרבה נשים שמגלות את שערן - מסרקות ובוחנת אותו במראה לפני שהן יוצאות מהבית על מנת להראות יפה. - בעיני מי?. למה היא לא בודקת את שערה לפני שהיא נכנסת הביתה?
הרבה בנות מתחילות להתעסק במודע או שלא במודע בשערן במחיצת בנים. זה יכול להיות אינסטינקט וזה יכול להיות מודע בכל מקרה זה שדר חזק מאוד.
המטרה היא שהאשה תהיה יותר ויותר יפה. אבל שעיקר תשומת הלב שלה תהיה לבנין הבית. מזה יצא משהו טוב – מתשומת לב שמופנית כלפי חוץ – לא יצא כלום. ואם יצא משהו – זה יהיה רע.
אי אפשר לומר: "אני אתן תשומת לב גם לבית וגם לחוץ". כי צריך להכיר את האמת - כוחותינו מוגבלים וצריך לנצל כל כח חיובי לטובת הדברים שהם חשובים באמת.
יש הרבה סיפורים מההיסטוריה שלנו על מה שקרה עם נשים שידעו את הסוד הזה. יש בגמרא סיפור על כהן גדול "אמרו עליו על רבי ישמעאל בן קמחית פעם אחת סיפר דברים עם ערבי אחד בשוק ונתזה צינורא מפיו על בגדיו ונכנס ישבב אחיו ושמש תחתיו וראתה אמן שני כהנים גדולים ביום אחד. ושוב אמרו עליו על רבי ישמעאל בן קמחית פעם אחת יצא וסיפר עם הגמון אחד בשוק ונתזה צינורא מפיו על בגדיו ונכנס יוסף (עם) אחיו ושמש תחתיו וראתה אמן שני כהנים גדולים ביום אחד. תנו רבנן שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה אמרו לה חכמים מה עשית שזכית לכך? אמרה להם מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי. אמרו לה: הרבה עשו כן ולא הועילו".
סיפור זה מענין יותר כיון שכולם קראו לכהן גדול על שם אימו אע"פ שאביו היה גם הוא כהן גדול והיו כולם יכולים לחשוב שהבן הגיע לגדולה בגלל האבא. אבל כנראה שהצניעות של האמא היא זאת שגרמה לברכה הגדולה.
תשובתה מענינת וגם תשובת חכמים אליה מענינת. הם אומרים לה "הרבה עשו כן ולא הועילו". משמעות דבריהם שצניעות אינה רק כיסוי ראש – היא גם התנהגות והתייחסות פנימית לדברים, סגנון דיבור, סגנון חשיבה, דרך תפילה, אוירה של בית ועוד ועוד. אבל סוף סוף יש לכל דבר כח שלו וכיסוי השער הוא אחד מרכזי מאוד מהם.
בכל מקרה היום הרבה נשים לא מכסות את הראש והיום אחת מכל שלוש נשים מתגרשת – זה לא כבוד גדול להתגרש והרבה כאב לילדים לבעל והרבה הרבה הרבה דמעות לאשה. מאיפה זה מתחיל?
מסגנון חיים שמכיל הרבה דברים. לא רק כיסוי שער, מסגנון חיים שהחיצוניות היא מרכיב חזק מאוד בו. לכן לדעתי מי שרוצה חיים יותר טובים תתחזק בהפנית הכוחות לבנין הבית ואחד מהדרכים החשובות בענין זה הוא כיסוי הראש.

כתבות נוספות