שאל את הרב

למה חרדים לא מתגיסים לצבא

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/06/02 03:49 כו בסיון התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב, שלום!

תהיתי מדוע החרדים לא משרתים בצבא?

והרי במלחמה יש חיוב לשרת, ואף בימים הקדומים כל ישראל נלחמו במלחמות, ועכשיו זו תקופה שהמלחמה הזו היא בוודאי מלחמת התשה שחשוב לשרת בה! והיא חשובה להגנה של המדינה, וגם להגנה האישית של כל אחד ואחד מאיתנו.

בכבוד רב,

תשובה

בס"ד

הטעם שהם מביאים לענינים הוא מהרמב"ם (בהלכות שמיטה ויובל פרק יג הלכות יב ויג)

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את ה' לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל.
לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן אלא הם חיל השם שנאמר ברך ה' חילו והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר אני חלקך ונחלתך:
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי בריך רחמנא דסייען:

מכאן הם למדו שהלוים שעוסקים בתורה "לא עורכין מלחמה כשאר ישראל" וכן "כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את ה'"

יש הרבה קושיות על כך שמראות שלא לזה התכון הרמב"ם. שהרי אף אחד לא מבין ברמב"ם שמי שעוסק בתורה יקבל מעשר ולא יקבל נחלה בארץ.

אבל הטעם העיקרי הוא החשש שמא בצבא הם יאבדו את אמונתם.
ועוד טעם והוא היותר עיקרי ואמיתי שהמדינה מוותרת להם מכל מיני סיבות. וזו זכותה של מדינה להחליט שהיא לא רוצה לגייס מישהו כי הוא חשוב לה במקומות אחרים. או מטעמים פוליטים שזה גם שיקול.
השאלה תהיה מה יקרה אם המדינה תגיד להם תתגיסו והם לא יתגיסו?
אני מקוה שזה לא יהיה.

כתבות נוספות