שאל את הרב

למה ה' צריך אותנו?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 05/03/02 09:00 כא באדר התשסב

שאלה

בס"ד

לרב שלום!

אני, ברוך ה', נערה דתית מאמינה.יש לי שאלה שמציקה לי והיא- מדוע הקב"ה ברא אותנו בכלל?

למה הוא צריך אותנו כאן?

בתודה מראש, רונית.

תשובה

זו שאלה שאפשר לכתוב עליה ספר שלם ואני צריך לענות לך במעט שורות.
קודם כל צריך לקבוע בנו את הידיעה שיש בנו צורך. סוף סוף ה' ברא אותנו. במושגים שלנו הוא השקיע בנו הרבה מאוד מאמץ והרבה מאוד מחשבה נפלאה. כל אדם אפילו אם הוא אינו חכם במיוחד לא משקיעים מאמצים סתם כך. אפילו חיה ועוף לא משקיעים מאמצים סתם כך. תמיד זה לאיזה תועלת וענין. כל שכן שהקב"ה שאנו זוכים להשיג מעט מחכמתו לא משקיע מאמצים סתם כך.
אם בודקים את חיוניותו של האדם ביחס לעולם הזה. אנו רואים שהאדם הוא "מנהיג" את העולם הזה כולו. בידיו היכולת להעלות אותו למעלה או ח"ו להחריב אותו. אי אפשר לראות את העולם מתנהל בלי האדם.
כמו שיש הנהגה בעדר של בקר, ויש הנהגה בעדר של קופים. יש הנהגה במציאות ומי שקובע את סדר החיים של כל בעלי החיים הוא האדם. הוא לא יכול ליצור כלום יש מאין אבל הוא מסוגל להביא חיים או להפסיקם לכל בעלי החיים ולכל הצומח יותר מעל ומעבר לכל בעל חיים אחר.
ברור למה צריך אדם ביחס לעולם. האדם מפתח את העולם. מנקש את הקוצים ומביא מים להשקות את עצי הפרי. מביא מרפא למחלות. מפתח את העולם.
ובכן אם נפתח את שאלתך. יש לשאול למה ה' צריך עולם?
למה הוא צריך את כל המערך הזה. והשאלה היא יותר כבדה כי החכמה המושקעת בעולם היא עצומה יותר ויותר וכל מה שאמרנו על החכמה המושקעת באדם צריכים להאמר עוד יותר ויותר לגבי החכמה המושקעת בעולם.
יש על זה הרבה תשובות וכולם הולכים לכיון אחד.
אלוקים רצה אותנו שותפים בתיקון העולם. לכן הוא נתן לנו כל כך הרבה כוחות שליטה והנהגה.
ולמה השותפות הזו?
כתב בספר מגיד משירים "אבל רזא דמילתא במה דאת מתרץ דנשמתין עד לא אתו לעלמא דמו למאן דאכיל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום דא אמרו נוח לו לאדם שנברא כלומר דגשמתן מיכספן מגרמייהו למיכל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום הכי מתאוות למיתי לעלמא ונוח להם להבראות כדי למיפק מההוא כיסופא בעי למיתי להאי עלמא למתעסק בתורה ובמצות לעבדה ולשמרה ויכלון נהמא בלא כיסופא. ותו דנשמתן דעסקי בתורה ובמצות כד נפקין מהאי עלמא סלקין בדרגין עילאין ממאי דהויין בקדמייתא דהא אינון חצובות מתחת כסא הכבוד ובתר הכי מתעלין בצרור החיים את ה' אלהיך".
אין לי זמן כעת לתרגם את כל דבריו אך עיקרם הוא שבעבודת האדם בעולם הזה, בהתמודדות היום יומית הקשה, הוא מתעלה יותר ממה שהיה קודם בריאתו. וכך הוא הולך ומתעלה מעלה מעלה, והעולמות כולם הולכים ומתעלים מעלה מעלה.

כתבות נוספות