שאל את הרב

למה ה' מנסה את עם ישראל?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 28/07/08 22:16 כה בתמוז התשסח

שאלה

בסיעתא דשמיא!

שלום יש לי שאלה שכול כך יושבת לי על הלב הרבה זמן...

למה ה' מנסה את עמ"י בדברים שהוא מודע לכך שהם לא יעשו זאת דברים שהם לא יכולים? ובכללי תאדם למה ביכלל הוא נותן לו לנסות דברים כמו לדוגמא באיזו דרך ללכת דתי חילוני?....

תשובה

ב"ה


שלום.

תפקיד הניסיון הוא בתוצאה והמטרה היא להתקדם.
ההתקדמות של האדם חייבת להיות ע"י [מניעות] התפקיד של המניעה זה להוות [מנוע] עבור האדם כדי שיזנק קדימה.[ ככל שיש מניעות גדולות יותר וחזקות יותר כך המנוע הוא בעל עוצמה גבוהה יותר לזרוק את האדם כלפי מעלה - גבוה ].

בספר שופטים בתנ"ך אנו רואים כיצד עם ישראל מתקדם מבחינה רוחנית ואז מתוך ההתקדמות הזו יש נפילה חזקה ואז הקב"ה מביא מניעות על עם ישראל ואז העם עולה חזרה בעזרת המנוע . " זה במישור הלאומי.

וגם במישור האישי [יש בחירה חופשית לאדם לבחור מה שהוא רוצה.]
למרות שהשם "יודע" במה האדם יבחר.
אם תראה לילד קטן ארטיק ואש ותתן לו לבחור לא ברור לך מה הוא יבחר?
יש לו בחירה חופשית והוא ורק הוא בחר למרות שאתה יודע מראש במה הוא יבחר.

וכך כתוב בתורה דברים פרק ל

(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ [הַיּוֹם ]אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:
(טז) אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יז) וְאִם יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם:
(יח) הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יט) הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה [וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים] לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:


וראה נא בהלכות תשובה לרמב"ם פרק חמישי :

הלכה א
רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו, הוא שכתוב בתורה הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע, כלומר הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה הענין שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע וכיון שכן הוא פן ישלח ידו.

הלכה ב
אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה, הוא שירמיהו אמר מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע, וכיון שכן הוא נמצא זה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמלה רעה, הוא שכתוב אחריו מה יתאונן אדם חי וגו´, וחזר ואמר הואיל ורשותנו בידינו ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו הוא שכתוב אחריו נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה וגו´.

הלכה ג
ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים, וכתיב ראה אנכי נותן לפניכם היום, כלומר שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים, ומפני זה הענין נאמר מי יתן והיה לבבם זה להם, כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם. "



בברכה,

עוזיאל אליהו,


.

כתבות נוספות