שאל את הרב

למה הכל "אסור" "אסור" "אסור"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/10/03 05:54 יא בתשרי התשסד

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב, ראשית אני רוצה להבהיר שאני לא בא למרוד או לנאץ אלא כדי להבין.

אני תלמיד ישיבה תיכונית בכיתה י"ב

וכל חיי גודלתי על ערכי בנ"ע וכמובן שיחד עם בנות

אני שומר נגיעה אך כן מדבר עם בנות בדר"כ בחופשיות

בשנה האחרונה אני כל הזמן שומע הלכות שנוגדות את דרך חיי, את ערכי, ועוד את חייהם של מאות ואולי אלפי בני נוער ברחבי הארץ

נראה כאילו אסור שיהיה קשר כלשהו בין בנים לבנות לפני החתונה, לא ברור איך אמורים להתחתן אבל אחרי החתונה זה עוד לא נגמר שהרי יש עוד המון איסורים על הזוג הנשוי שמונעות ממנו מלממש את אהבתו. אסור להם אפילו להחזיק ידיים סתם ברחוב.

האם כך הוא המצב?

האם אנחנו עד כדי כך חוטאים?

ובכלל איך הקב"ה רוצה שנחיה עם כלכך הרבה גדרים?

ומה כל כך גרוע בלדבר עם בת?

לפעמים אפילו יש בי את ההרגשה שהרבנים שקבעו את ההלכה הגזימו מאוד. לא ברור לי למה. ולמרות שאני מרבה ללמוד מחשבה ואני מאמין אני לפעמים חושב שאין בזה אמת ממש...

אני מאוד אודה לך עם תוכל לפרסם פה קיצור של ההלכות, הגדרים וכל האיסורים שיש בין בנים לבנות לפני ואחרי חתונה, וחוץ מזה אודה לך אם תוכל לכוון אותי למקום שבו הכל מופיע בהרחבה יותר.

אגב, שמעתי סיפור לפני לא הרבה זמן על אחד שעשה סמינריון לחילוניים ואחת הקבוצות הייתה צריכה לכתוב כל מה שהם יודעים על יום כיפור, אז אחת הבנות נתנה לבן טוש ואמרה לו ליכתוב על הלוח בטור מילה אחת- "אסור" והיא כבר מילאה את השאר. בגלל קראתי למכתב הזה ככה, לדעתי למרות שזה לא בידיוק באותו עיניין זה דיי משקף

תודה רבה וחורף טוב

תשובה

בס"ד

שלום וברכה.

תרגיש תמיד חופשי לשאול!

אני מאוד מבין את תחושתך. שאלת 'איך הקב"ה רוצה שנחייה עם כל כך הרבה גדרים' והייתי רוצה לחזק את שאלתך. הרי הקב"ה הוא טוב לכל, הוא ברא את העולם כדי להיטיב לו, הוא נותן לנו חיים יום יום, עינים, מוח, אזניים ועוד הרבה דברים טובים. אז בשביל מה כל האיסורים והגדרים???

כדי להבין את העניין, תדמיין לעצמך את בנך הקטן שואל אותך: אסור לגעת באש, אסור לחצות את הכביש בלי רשות, אסור לאכול שוקולד כל היום, הכל אסור אסור אסור!!!

מה תאמר לו?

בני היקר, אני אוהב אותך בכל מאודי. אני מגדל אותך ונותן לך כל מה שאתה צריך, יום יום. אלא שדוקא מתוך אהבתי כלפיך, אני גם דואג לך שלא תינזק, וכיון שאני מכיר אותך אפילו יותר טוב ממך, כל האיסורים שאני אומר לך - הם לטובתך! בגלל הנזק הנורא שעלול להיווצר אם חלילה תחצה את הכביש ובדיוק תעבור מכונית, אני כל כך זהיר.

ה' אוהב אותנו!
הוא נותן לנו חיים כל רגע, ועולם כל כך יפה ליהנות מטובו: פירות מתוקים, נופים מקסימים - כל זה נברא לטובתינו. גם המצוות ניתנו לנו דוקא מפני הקשר המיוחד בינינו לה'!!!

כתבת שהאיסורים סותרים את דרך חייך, את ערכיך. ההיפך הוא הנכון! כדי להבין זאת הייתי רוצה לכתוב מעט על מהותה של הצניעות. ואתחיל במה ששייך לקשר בין איש לאשתו אחרי הנישואין.

בתורה מסופר כי האיש והאשה נבראו כאדם אחד. הקשר בין איש לאשה הינו כ"כ עמוק, עד כדי שנמשל אליו הקשר בין הקב"ה לישראל! כך גם במקדש היו הכרובים הפורסים כנפיים איש אל אחיו, מסמלים את הקשר הזה.
ממילא כל החצנה של הקשר העמוק והאישי בין בני הזוג -פוגעת בו, והופכת אותו למוצג לראווה ברשות הרבים. לכן, הכרובים שמבטאים את עומק החיבה של הקב"ה אלינו נמצאים בקודש הקדשים, במקום הנסתר ביותר!

עניינה של הצניעות אינו לחנוק את היופי הגשמי ואת האהבה הטבעית אלא להיפך, להפוך את היופי והאהבה הטבעית לדבר בעל משמעות עמוקה ונצחית. כדי שהאהבה לא תיתפס רק בצדדיה החיצוניים, באה ההלכה וקובעת גדרי צניעות, שמכריחים אותנו לשים את הדגש על הצד הרוחני והנפשי שבאהבה, ומתוך כך מתגלה גפ היופי הטבעי החיצוני במלוא הדרתו.

נתבונן בדברי הגמרא (נידה ל"א ע"ב): "היה רבי מאיר אומר, מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה - מפני שרגיל בה, וקץ בה, אמרה תורה תהט טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה".

בני זוג המביעים את אהבתם ברשות הרבים, משדרים למעשה כי הם אוהבים זה את זה כמו שאוהבים אוכל!(סליחה על הלשון החריפה).

נכון שלפעמים קצת קשה לנו עם הגבלות של התורה אבל עלינו לומר לעצמנו תמיד: אני אדם בוגר, שיודע שלא תמיד מה שנראה לנו כיף באופן רגעי הוא גם נכון.
וכשם שההלכות שאחרי הנישואין נובעות מהקשר העמוק בין איש לאשה, כך גם הלכות הצניעות שלפני הנישואין: כאשר כולם חיים ומכייפים ביחד, נפגע מאוד הקשר האישי והאינטימי שבין בני הזוג אחרי חתונתם.

גדרי הצניעות אינם רק 'עשה טוב' אלא גם 'סור מרע'. לצערנו, המציאות הוכיחה עד כמה צדקה התורה בגדרי הצניעות. אין ספק כי המקרים הקשים אליהם אנו מתוודעים מידי יום ביומו נובעים מתוך אוירת חוסר הצניעות הקיימת ברחוב, בה נמחקה לגמרי האהבה האמתית בין בני זוג, וכל ההתמקדות היא בחלק החיצוני.

האשה משמשת ככלי פרסום, והסרטים מלאים בתועבות. פגיעה אנושה נוספת שפוגעת התרבות המערבית "הפתוחה" היא במושג המשפחה: כיום מקובל מאוד שלאדם נשוי יש 'ידידים' נוספים (ברמה זו או אחרת, ואין צורך לפרט), ועל תוצאות הדבר ניתן לקרוא מידי מספר ימים בעיתונים.

ואם תאמר: לדעתי היה אפשר למתוח את קו הגבול במקום אחר? דומה הדבר לנהג שיאמר: לדעתי אפשר לנסוע בכביש הזה 50 קמ"ש יותר, ["לי זה לא יקרה"]. אני נהג זהיר ומנוסה ואני יכול להרשות לעצמי לנסוע מהר כשנראה לי שזה בטוח. האם תסכים איתו?

בספר 'כתנות אור' שנמצא בחנויות הספרים בעמוד 439 יש פירוט הלכתי, וכן הוא מלא במאמרים שאני חושב שמאוד יעניינו אותך - מאמרים העוסקים במהות הפנימית של הצניעות.

בקישור זה ראה על הלכות יחוד:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=24030

בקישור זה ראה על לחיצת יד לבנות:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=32794

בקישור זה ראה על נגיעה:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=21861

בקישור זה ראה על חברה מעורבת:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=22108


כל טוב.

כתבות נוספות