שאל את הרב

למה אלוהים ברא אותנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/01/02 11:18 יז בטבת התשסב

שאלה

חבר טוב שלי שבתקופה האחרונה מתרחק מהאמונה לאט לאט שאל אותי שאלה לפני מספר ימים...

למה אלוקים בכלל צריך את בני האדם?

ואם הוא לא צריך אותם למה הוא ברא אותם?

אחרי מספר ימים הוא שאל אותי שאלה נוספת: תאוריה שלמה של פיזיקה וכימיה בנויה על כך שהאטום קיים אך איש מעולם לא הוכיח זאת או ראה אותו...

אולי אלוקים כמו האטום בכלל לא קיים

תשובה

שלום לך,
אנו רגילים לכך שאם אדם זקוק למשהו – זה נובע מחיסרון מסוים, מצורך מסוים אצל אותו אדם. הקב"ה בודאי אינו חסר דבר, שהרי הוא שלם, אבל אין זה אומר שהוא לא רוצה כלום. הרצון האלוקי אינו הרצון האנושי שאנו מכירים. רצון ה' הוא רצון שאין בו שום חיסרון.
ומדוע ה' רוצה בנו? לטובתנו. ה' הוא מקור הטוב בעולם, "טוב ה' לכל". ורצונו הוא שאנו נתקדם ונתפתח בצורה נכונה וטובה, שנהיה אנשים טובים וקדושים שיסייעו לתיקון העולם (כל אחד עושה את החלק המסוים שלו, שמצטרף לקידום העולם) (תוכל לעיין בתשובה נוספת בנושא זה באתר שלנו בכתובת: https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=873).

במשך ההסטוריה היו הנחות מדעיות רבות. חלק מהן נסתרו ונתגלו כלא-נכונות. מדע אינו דבר מוחלט אלא נסיון שמתחיל מהאדם, מלמטה, והוא הולך ומשתכלל עם השנים, מסיר טעויות ומגלה דברים נוספים.
האמונה, לעומת זאת, שונה בצורה מהותית. האמונה אינה תיאוריה או השערה. האמונה היא הקשר החי שבין האדם לבין המקור שלו, ה'. האמונה היא הכרה ברורה, פנימית, ודאית, במקור החיים שלנו ושל כל העולם. היא אינה בנויה על הנחות חיצוניות או על דברים ששמענו ממישהו.
אם כן, האמונה היא רק חשיפה וגילוי של אותו קשר חי שקיים, בין אם נכיר בכך ובין אם לא, בין כל יצור נברא עם ה'. הכרה זו גודלת ומתבהרת דרך לימוד אמונה, בין בספרים ובין ע"י רבנים וכדומה. תוכל לקבל הפניות לספרים שמסבירים זאת באתר של חברים מקשיבים.
לכן למרות שאנו לא רואים בעיניים את ה', וגם אי אפשר לראות אותו כי הוא מעבר להשגה גשמית דרך החושים – אנו יודעים בודאות על מציאותו, כמו שכתבתי מקודם.

לגבי החבר שלך שכתבת שהוא מתרחק מהאמונה – כדאי להציע לו, אם הוא רציני ומעונין למצוא את האמת (ולא התרחק רק כי זה לא נוח לו), לעיין בספרים שעוסקים בכך, ולא להתבייש לשאול את כל מה שמטריד אותו, אם הוא באמת מעונין למצוא תשובה לשאלותיו.
באתר של חברים מקשיבים יש מאמרים ותשובות רבות בנושאי אמונה, בכל מיני תחומים. אפשר גם להתקשר לקו הטלפון שלנו, בכל ערב מראשון עד חמישי (מתשע עד אחת): 6518388–02. שם אפשר לשאול כל שאלה שחשובה לך או לחבר שלך (וכן בדואר האלקטרוני).

בהצלחה רבה
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות