שאל את הרב

ללמוד תורה או לשרת בצבא?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/05/02 15:53 יד בסיון התשסב

שאלה

כבוד הרב!

רציתי לדעת מהם המקורות שעליהם מסתמכים הרבנים מהמגזר הדתי לאומי בנושא: המדינה כאתלתחא גאולה.- כיצד הם רואים במדינה אתחלא של גאולה, הרי המדינה היא לא מדינה שהולכת לפי התורה.

דבר שני,מדוע הרבנים החרדים שאני בטוחה שיש להם בקיאות במקורות היהדות טוענים שהמדינה היא לא אתחלתא דגאולה.

וגם האם יש בעיה ברק ללמוד תורה ,ולא ללכת לצבא כלל?

תשובה

ב"ה

חנה ברכה ושלום,

1) אנו נמצאים כיום בעיצומו של תהליך הגאולה ולא באתחלתא שלה!
התחלת תהליך הגאולה הייתה כבר לפני כ 100 שנה עם שיבת ציון בעת החדשה, הפרחת השממה וקיבוץ בניה של ארץ ישראל כגוזלים החוזרים אל הקן, הקמת בית יהודי לאומי היא מדינת ישראל – יסוד כסא ה' בעולם.

זהו! הכל מוכן!

ואנחנו מחכים למשיח שצריך להגיע היום ואז הוא יתקן את מה שצריך עוד תיקון בארץ ובעולם, וילחם כל מלחמות ישראל ויקבץ כל נדחי ישראל וכו' כפי שתיארו לנו נביאי האמת והצדק.

אולי אתה מכיר, אני לא … אני לא מכיר רב שטוען שמדינת ישראל היא לא חלק מתהליך הגאולה שבוקע קמעה קמעה.
הרבה ספרים נכתבו על כך. עיין בספר "קול התור", ובספר "אם הבנים שמחה", ובספר "ממלכת כהנים וגוי קדוש" בעריכת הרב שביב בהוצאת ראובן מס.

2) התלמוד במסכת נדרים דף לב' כותב "מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים 210 שנים? מפני שעשה אנגריה (עבודה) בתלמידי חכמים שנאמר וירק את חניכיו ילידי ביתו" ובגמרא בסוטה נאמר "מפני מה נענש אסא? מפני שעשה אנגריה (עבודה) בתלמידי חכמים"

אכן, מצד החיוב של והגית בו יומם ולילה צריך ללמוד תורה, ותלמוד תורה כנגד כולם. אולם יש פעמים שצריך להפסיק את הלימוד על מנת לעסוק בצרכים חיוניים אחרים כגון אכילה ושתיה, עבודה ופרנסה, הגנה על הבית מפני בעל חיים ומפני גנבים ומפני אויבים.

ועצם העשייה שהיא לא לימוד תורה היא מצווה גדולה!
צא וחשוב – אם לא יעבוד האדם כיצד יתפרנס?
ואכן כתב הרמב"ם " כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חילל את השם…"

ואם לפרנסה כן, אז מה למלחמה
על הבית שלך
על הבית שלנו
על המדינה שלנו

ובייחוד במציאות שבאים האויבים ורוצים להרוג בנו. עלינו להיות מוכנים למלחמה שהיא הצלת עם ישראל מיד הצר הצורר.

והתלמוד במסכת סנהדרין כותב "אלמלא דוד לא עשה יואב מלחמה, ואלמלא יואב לא עסק דוד בתורה".
וגם דוד המלך וגם יואב - כשהייתה מלחמה שניהם נלחמו, וכשהייתה רגיעה שניהם ישבו ולמדו תורה.

וכך היא דרכה של תורה – לא לעמוד על דם אחינו ורענו שאם אני רואה אותם / אותנו בסכנה, יש מצווה לעזור, לסייע ולהציל. ואנו מאמינים כי עוד יבוא יום, עוד תתקיים ההבטחה לשלום ולביטחון כדברי הנביא ישעיה "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ וכתתו חרבותם לאיתים וחניתותם למזמרות"

ועיין בספר תחומין א' מאמר על ישיבות ההסדר שילוב לימוד תורה עם שירות בצבא.

בברכה,
עוזיאל

כתבות נוספות