שאל את הרב

ללמוד צניעות מדוגמניות?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/09/03 12:21 כא באלול התשסג

שאלה

שלום וברכה.

התחנכתי בחינוך דתי אבל היום כבר עברתי את העשרים ואני "פוסקת לעצמי" את ההלכות בענינים של לבוש וצניעות ומרשה לעצמי ללכת עם ג'ינס (מכנסיים) ולפעמים גם עם חולצה קצרה.

קראתי כתבה ב"ידיעות אחרונות" והתבלבלתי לחלוטין, קראתי כתבה על דוגמנית שאומרים עליה שהיא נחשבת מספר אחד בעולם! שהצטלמה בכל העיתונים החשובים של העולם. שמכירה את העולם יותר טוב מכל אחד אחר. והיא אומרת למראיינת את ההפך הגמור ממה שחשבתי והתנהגתי:

["נשיות זה כוח. כשהייתי יותר צעירה - נהנתי להראות יותר גברית. חשבתי שזה כיף. לא הייתי מחוברת לנשיות שלי כמו היום.

מצד שני אני נהנית לא ללכת חשופה. היום נראה לי שאת יותר מעניינת כשאת מכסה קצת יותר. זה יותר סקסי מאשר ללכת עם הכל בחוץ"].

זה הביא אותי למחשבות והרהורים על דרכי. אם זאת שהסתובבה עם כל הגברים הנחשקים. שמכירה את כל התהומות של החיים. שיודעת מה זה יופי אומרת כך - אולי היא צודקת.

איך אני מאמצת לעצמי לבוש של עולם חילוני ואת לבושן של כוכבות העל של היופי. והיא "כוכבת העולם" חושבת שהלבוש הצנוע שעליו גדלתי - הוא הוא הנכון.

חשבתי על ההערה שלה על נטייה של נשים להראות "גברית" עם הג'ינס המשופשף, והיא בחורה יפה מאוד. אולי היא צודקת? אולי אני מפסידה את הנשיות שלי, את עצמי.

גם ההערה שלה בנושאי חשיפה כל כך מתאימה לי פנימית. ואני מוצאת את עצמי מבולבלת. איך זה יכול להיות שהדוגמנית הזו שבודאי אינה סמל הצניעות, מצליחה לעשות לי מה שלא עשו כל אלה שלימדו אותי כל החיים. היא גילתה לי את עצמי.

הרב. זה מזכיר לי את "מדונה" שמצד אחד מעריצה את חכמת ה"קבלה" של העם שלי. וזה מאוד מחמיא. כי זה בעצם שלי. מצד שני היא מתנהגת בלי שום טיפה של צניעות.

כבוד הרב תעשה בבקשה קצת סדר. האם מותר ללמוד דרך ארץ מדוגמניות?

תודה רבה.

תשובה

בס"ד

בודאי שהדברים האלו שציטט מדברי אותה דוגמנית - נכונים. אבל צריך להזהר מלקחת אותה למורה של החיים. אני מניח שיש דברים אחרים שהיא אומרת או עושה שהם לא כל כך נכונים.

אני לא כל כך מכיר את העולם הזה אבל אתן לך דוגמא מהעבודה שאני מכיר.

אחת השיטות הטובות לשכנע אנשים שמכורים לסם, זה להביא להם אנשים שהיו שם ויצאו. הם מכירים יותר מכל אחד את התחושה של הסם, את ההתמכרות אליו, ואת דרך היציאה ממנו.
לא שמעתי מעולם שמישהו מביא למרכזי גמילה אנשים שנמצאים עדיין בתוך הסם למרות שהם יכולים לתאר ולהדגים את המצב האיום של הסם יותר טוב מכולם.

ולמה לא עושים זאת?
כיון שאנשים יכולים ללמוד מהם גם את הטוב וגם את היאוש . יאוש של אלה שלא מצליחים להחלץ מהמלכודת שנפלו אליה. וצריך לדעת שעיקר העיקרים שאנו רוצים ללמד הוא אינו - "מה לא טוב". העיקר החשוב הוא ללמוד שאת יכולה לתקן. שאת יכולה לצאת ממצבך של היום למצב יותר טוב. למצב של מחר.

אם ההיא עדיין דוגמנית ומצטלמת – [היא לא צריכה להיות המורה הנכונה שלך. למרות כל הזוהר שלה - היא חייה הפוך מעצמה.] היא חייה הפוך מהאמונה שלה.

אולי לא קל לה להפרד מהתהילה מהכסף ומהפרסום. והיא חייה בעולמות סותרים. אבל בודאי בינה בין עצמה. בבית שלה (אם יש לה "בית") היא אומללה.

ועוד דעי לך שכל מה שעולה לה ברגש ובמחשבה כשהיא בינה לבין עצמה - נמצא בתוכה תמיד. גם בשעה שהיא נמצאת עם אנשים שמעודדים אותה לחשוף את גופה וללכת נגד עצמה. אנשים ש"מעודדים" לא למענה אלא למען הרווחים שלהם וכדי לחטוף עוד איזה "הצצה" ועוד "תאווה קטנה".

את מבינה שהיא חייה את החיים של האחרים ולא את החיים של עצמה וזו דרך שלא יכולה להאריך ימים. שום אדם לא יכול להאריך ימים בסתירה פנימית כזו.
היא חייבת לברוח מהמציאות הסותרת הזו. או שהיא תגלוש לסמים, או שהיא תתאבד. (זו הדרך שבה סיימו את חייהן אין ספור דוגמניות, שחקניות ו"כוכבות על" שונות) או שיהיה לה את הכוח לחזור בתשובה. (וגם את זה עשו הרבה כוכבות במה, שחקניות וזמרות, רקדניות וכוכבות טלויזיה שונות).

אני כמובן מאחל לה ללכת בדרך שבונה ולא בדרך שהורסת. כי אם היא זכתה משמים ליופי חיצוני – אולי יש לה יכולת להגיע גם ליופי הפנימי האמיתי השלם. יופי שיכול ללכת עם האשה גם כשהיא מתבגרת. יופי שיכול לבוא לידי ביטוי יותר עמוק. יופי קבוע שאינו הולך עם השנים.
לא כך נאמר על שרה אימנו. שכשהיא היתה בת מאה - היא היתה טהורה ונקיה ושלמה כמו נערה בת עשרים. וכשהיתה בת עשרים – היא היתה יפה לגמרי בלי שום צורך לאיפור וכד' כמו ילדה בת שבע". ובאגדות חז"ל מופיע גם המקביל: "בת מאה כבת עשרים – ליופי. ובת עשרים כבת שבע – לחטא".
["חכמת אדם תאיר פניו"] וככל שהיא יותר טהורה ושלמה – כך היופי שלה הרבה יותר מאיר. היא מאירה אפילו שכהיא בת מאה עשרים ושבע.


[{מסקנה:}]
** מותר לך ללמוד ממנה את הכוח האמיתי של הנשיות. להתחבר לעצמך. להיות נשית ולא לנסות לחקות את ה"גבריות".

** מותר לך ללמוד ממנה ש"היפה האמיתי" הוא דוקא הצנוע. שהוא גם "המושך האמיתי". הוא זה שיביא אליך את בחיר ליבך. את "האחד" שיעריך אותך באמת ולא ירצה רק ליהנות מגופך.

וזה החשוב מכל כי בגילך, את בודאי יודעת, שיש גברים שנמשכים לראות את החשופה אבל,,, מזלזלים בה. הם לא היו רוצים אשה שהראש שלה הוא איך להתיפות לפני כל מי ומי שאינו בעלה. אשה שנחשפת לעינים (ולפעמים לידים) של כל הלך "עובר אורח".
הם מעריכים אחת שהיא גם אמא וגם נאמנת. אשה שאפשר לבנות איתה בית יציב ולגדל ילדים שמחים.

לכי על הטוב ביותר.

בהצלחה

כתבות נוספות