שאל את הרב

לימוד גמרא

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/01/02 06:43 יח בשבט התשסב

שאלה

אשמח מאוד אם כבוד הרב יוכל לתת לי מקורות בעניין חשיבות (ואי חשיבות) לימוד גמרא.

תשובה

בשו"ע יורה דעה סימן רמו
(ד) חייב אדם לשלש למודו שליש בתורה שבכתב דהיינו הארבעה ועשרים שליש במשנה דהיינו תורה שבעל פה ופירוש תורה שבכתב

בכלל זה שליש בתלמוד דהיינו שיבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו ויוציא דבר מתוך דבר וידמה דבר לדבר וידון במדות שהתורה נדרשת בהם עד שידע היאך עיקר המצות והיאך יוצא האסור והמותר וכיוצא בזה דברים שלמד מפי השמועה

כיצד היה בעל אומנות ועוסק במלאכתו ג' שעות ביום וט' בתורה קורא ג' מהם בתורה שבכתב ובג' תורה שבעל פה ובג' דבר מתוך דבר

במה דברים אמורים בתחילת לימודו של אדם אבל כשיגדיל בתורה ולא יהא צריך ללמוד תורה שבכתב ולא לעסוק תמיד בתורה שבעל פה יקרא בעתים מזומנים תורה שבכתב ודברי תורה שבעל פה כדי שלא ישכח דבר מדיני התורה ויפנה כל ימיו לתלמוד בלבד לפי רוחב לבו וישוב דעתו:

הגה וי"א שבתלמוד בבלי שהוא בלול במקרא במשנה וגמרא אדם יוצא ידי חובתו בשביל הכל (טור בשם ר"ת וע"פ ע"ל סי' רמ"ה ס"ו) ואין לאדם ללמוד כי אם מקרא משנה וגמרא והפוסקים הנמשכים אחריהם ובזה יקנה העולם הזה והעוה"ב אבל לא בלמוד שאר החכמות (ריב"ש סי' מ"ה ותלמידי רשב"א) ומ"מ מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות ובלבד שלא יהיו ספרי מינים וזהו נקרא בין החכמים טיול בפרדס ואין לאדם לטייל בפרדס רק לאחר שמלא כריסו בשר ויין והוא לידע איסור והיתר ודיני המצות (רמב"ם סוף מדע ס"פ ד' מהל' יסודי התורה):

---------
יש לך כאן את כל העיקרים של ההלכות הקשורות ללימוד גמרא. מכאן אתה יכול לצאת לכל המקורות הבסיסים של הענין דהיינו לטור ומקורותיו בסימן זה רמו ביו"ד. לרמב"ם ומפרשיו. וכמובן למפרשי השו"ע למינהם.
בענין זה אתה יכול להסתכל בשו"ע של האדמור הזקן בהלכות תלמוד תורה שלו ועוד.

----
אם התכונת למשהו אחר ולא הבנתי את כוונתך - שלח לי שאלה שנית וכתוב בכותרת המשך שאענה לה מיד ולא לפי התור.

כתבות נוספות