שאל את הרב

לימודים אקדמיים

חדשות כיפה הרב שי פירון 16/01/02 15:35 ג בשבט התשסב

שאלה

ערב טוב לכבוד הרב. ברצוני לשאול לגבי לימודים אקדמיים לבנות. מצד אחד, במכללות דתיות כמעט כל התחומים קשורים לחינוך. מצד שני, אוניברסיטאות מהוות בעיה לבחורה דתייה מסיבות שונות. האם בת צריכה ללכת ללמוד דווקא במקום דתי או שמא ניתן להתפשר? האם שיקול זה אמור להכריע? תודה מראש על ההתיחסות.

תשובה

ב"ה


מוריה,

ברכת ה' עליך!

א. אכן יש ליצור מצב בו קיים איזון בין ההתאמה האישית, המאויים הלימודיים והאוירה התורנית והערכית.
לא תמיד זה קיים.
2. מתוך רצוננו ליצור חברה שלמה, לא הייתי רוצה לראות מצב בו מקצועות משמעותיים ביותר נעדרים נוכחות נשית. וכי אין צורך במרפאה בעיסוק, בפיזיוטרפיסטית, או ברופאה (ואולי סוף כל סוף תהיינה לנו יותר רופאות נשים וכו' שתבאנה ברכה גדולה לצניעות) ועוד.
3. אין ספק שחשיפה מעין זו מצריכה אשיות מוצקה ומשמעותית שהמציאות המיוחדת הזו לא תזיק לה (ואולי...אף תגרום לה להתחזק!). יתכן, ויש משמעות למי שבאה ללמוד אחר נישואיה, מה שמעיד שכבר קבלה הכרעה ערכית לאיזה עולם היא שייכת. אולם, זה לא הכרחי. חשוב ללמוד מקצועות כאלה לאחר תקופת לימוד במדרשה, תוך שמירת קשר עם רבניה ומכווני דרכה, חשוב להגיע למסגרת כזו מתוך שמירת קשר עם חברות קרובות ומתוך קביעה מסודרת של עיתים לתורה.
אם כל אלה קיימים, דומה שלא רק שהדבר נראה בעיני, אלא במידה ואת יודעת ‏שאת לא מתאימה לחינוך, תוכלי לראות לימודים כאלה מעין שליחות.


בהצלחה,

שי

כתבות נוספות