שאל את הרב

ליטול ידים בברכה אחרי החלפת טיטול?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 16/09/15 11:20 ג בתשרי התשעו

שאלה

לכבוד הרב שלום. השאלה שלי היא כזו לאחרונה כשאנחנו אוכלים סעודות שבת ואחד הילדים "עשה" אז בדרך כלל בעלי היה מחליף לו טיטול. לאחרונה הוא אומר שהוא למד שזה אסור כלומר אם הוא מחליף טיטול אז הוא צריך ליטול ידיים שוב ולברך שוב "על נטילת ידיים" . אמרתי לו שזה לא נראה לי כי לא ראיתי אף פעם שעושים ככה.

אז מה עושים ?

תשובה

ב"ה

שלום

ראשית כדאי לך לשוחח איתו על כך ! הדיבור בינכם על החלפת הטיטול חשוב מעין כמותו !! שאלת רב צריכה להיות אחרי שיהיה בינכם דיבור על העיניין.

ובכן לגבי ההלכה אכן נפסק בשו"ע או"ח סימן קסד בהלכות נטילת ידים שמי שנוגע בדברים מלוכלכים ובמקומות המכוסים באמצע הסעודה- צריך ליטול ידיים שוב ולברך שוב ! ולזה לשונו של השו"ע "
[מי שעומד בסעודה ונזכר שנגע בשוק וירך ומקומות המכוסים באדם, או שחיכך בראשו וכל כיוצא בזה, ובמקומות המטונפים שיש בהם מלמולי זיעה צריך לחזור וליטול ידיו, ויברך: על נטילת ידים.]

והאחרונים נחלקו בדין זה רוב האחרונים סוברים שאין לברך שוב ויש לנו כלל יסודי בהלכה שאומר שאם יש מחלוקת האם לברך או לא לברך תמיד פוסקים שלא לברך [(ספק ברכות להקל)] וכך נפסק בספר "כף החיים"שלא מברכים כלל. וכך נוהגים הלכה למעשה למרות שדעת השולחן ערוך היא שצריך לברך שוב.

בהצלחה ,

עוזיאל אליהו

.

כתבות נוספות