שאל את הרב

לחיצת יד לאישה וגם חברות מעל הכל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/12/10 01:17 כח בכסלו התשעא

שאלה

שלום לרב.

1. רב אמר לי שאיסור נגיעה זה לא דעת רוב הפוסקים בעבר ובהווה, ולהיפך - הם נהגו אחרת {למשל - נשים נישקו ידי רבנים}. ולכן מכאן ראיה שמפני כבוד הבריות יהיה מותר בשעת הדחק להשיב ליד שהושטה מאישה.

אז מה באמת ההלכה? מי קובע מי צודק?

2. אני נתקל הרבה פעמים במקרים שבהם ילד עושה עוול לילד אחר, ובלי הצדקה.

לעיתים צוחק עליו, או מרביץ לו, או סתם מזלזל בו. העניין הוא שחבריו של מי שעושה את העוול - לא מעירים לו. במקרה הטוב הם מעלימים עין, אך ודאי שלא מפסיקים חברות עם החבר שלהם שפוגע בילד אחר.

למסקנה - אדם שאוהב מישהו, יסלח לו על עוולותיו וקללותיו , פשוט משום שהוא אוהב אותו. מה צריך לעשות ? האם לומר לילד הטוב שיפסיק את הקשר עם חברו {לפחות עד שיפסיק את עוולותיו לילדים}, או לתת לזה להמשיך ?

גם כילד, אני זוכר את המציאות הזו של ילדים ששתקו גם כשידעו שחבר שלהם קילל ופגע באחר שלא בצדק. אני פונה אל הרב כמחנך בנות, אולי מנקודת מבט של בנות - זה אחרת? האם הבנות ישרות יותר מבנים?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,
לעניין הושטת יד לאישה – אני מביא לך תשובה מפורטת של הרב אבינר. את השאלה שהוא נשאל ואת התשובה שהוא השיב:
שאלה: מה הדין אם אשה מושיטה לי יד לשלום, ואם לא אחזיר היא תהיה נבוכה ומבוישת? האם אין כבוד הבריות דוחה עניין זה של נגיעה בעלמא? וכן להיפך אם איש מושיט ידו לאשה?
תשובה:
1. קודם כל אין היתר בנגיעה בעלמא. לפי הבית יוסף לדעת הרמב"ם גם נגיעה בלי חיבה אסורה מן התורה, והיא ביהרג ואל יעבור (יו"ד קצה). לפי הרמב"ן נגיעה של חיבה אסורה מדרבנן, ולפי הש"ך נגיעה שאינה של חיבה אינה אסורה מן התורה אפילו לרמב"ם (שם). רוב האחרונים הסכימו עם הש"ך שנגיעה שאינה של חיבה אינה אסורה מן התורה. אך יש אחרונים שאמרו שבכל זאת היא אסורה מדרבנן (עזר מקודש סי' כ), ולכל הדעות הוא דבר מכוער.
2. מכל מקום אין זה ברור שלחיצת יד אשה אינה נגיעה של חיבה. הגר"מ פיינשטיין מזכיר סברה זו שאין זה דרך חיבה ותאווה, אך מסיק שלמעשה קשה לסמוך על זה (שו"ת אגר"מ חאה"ע ח"א ס' נו). וכן כותב הבן איש חי שזו נגיעה של חיבה (עוד יוסף חי מובא באוצה"פ אה"ע ס' כ אות ג). וכן משמע מספר חסידים שאוסר בתוקף תקיעת יד של אשה לגוי (ס"ח תתר"ץ), על אף שזה נראה מנהג של נימוס, אלא שיש בזה גם צד של ידידות. הגרי"י קניבסקי בעל קהילות יעקב אמר בשם החזון איש שנתינת יד, דינה כמו חיבוק ונישוק, והיא ביהרג ואל יעבור (מובא בספר טהרת עם ישראל לרב וגשל עמ' 44).
3. על כל פנים הגרי"מ אהרנברג הסתפק לגבי החזרת יד שמא אינה דרך חיבה, אם כי היא דרך חיבה מצד המושיט, אך אולי אינה דרך חיבה מצד המחזיר שזה בדרך נימוס. אך הוא דוחה סברה זו, ומסיק שאי אפשר להקל בזה, וגם האשה מתכוונת לחיבה, ואז הוא מכשיל אותה ועובר על לפני עיוור. הוא מוסיף שאין לחוש משום הלבנת פנים, שהרי מן הדין יש להפריש עובר עבירה מאיסור ויתכן שתהיה בזה הלבנת פנים, כדברי הרמב"ם שאם אין דרך אחרת יש להכלים את החוטא כדי להצילו מחטא (דעות ו ח), ואמנם אין בידינו להפריש בכגון זה, אך בודאי שאין לסייע, גם אם היא תתבייש מפני כך.
ובכלל הוא כותב שאין זה נקרא שהוא מבייש אותה, אלא היא שהפסידה את עצמה וגרמה לעצמה שילבנו פניה. הוא מסיק הלכה למעשה שאין להקל בשום אופן (שו"ת דבר יהושע ב אה"ע טו). הוא הדין לגבי קרובות משפחה (עי' רמב"ם הלכות איסורי ביאה כא ו).
מעשה רב בגר"מ אליהו הראשון לציון שנערכה לו קבלת פנים אצל מלכת אנגליה, והיא הושיטה לו ידה, אך הוא נאלם דום והצמיד ידיו לצדדיו לעיני כל בית המלוכה והטלויזיה. בערב התקבלה התנצלות מבית המלוכה על כך שהביכו אותו, ובדקו בספר הפרוטוקולים, וכתוב שאין למלכה להושיט יד לרב יהודי.
ושוב מעשה רב בגר"ע יוסף הראשון לציון שקיבל פרס ישראל ונערכה לו קבלת פנים, וכאשר ראש הממשלה גולדה מאיר הושיטה לו יד, הוא לא החזיר, העירו לו שהוא גרם למצב בלתי נעים. השיב: אני מצטער, אך קיום ההלכה קודם לכל. ושוב בערב נשלחה לו התנצלות.
הגרי"י קניבסקי כותב שכדי למנוע הלבנת פנים יש להסביר בטוב טעם ודעת, שאין זו חומרא בלבד, אלא איסור גמור בהסכמת כל גדולי הרבנים (שם).


השאלה השניה שלך מעלה סוגיה מאוד מורכבת.

הדברים שלך נכונים לא רק בעולם הילדים אלא גם בעולם המבוגרים. אנשים ממשיכים להיות בקשרים עם חברים שלהם בלי להתייחס למעשיהם בחברה, מלבד מקרים קיצוניים שאנשים כן מנתקים קשר: ילד שהוא מאוד אלים ופוגע כן יאבד את החברים שלו, כך גם מבוגר שהואשם בפלילים מאבד חברים.

עדיין נשארת השאלה מדוע אנחנו מתעלמים מהתנהגות פוגעת של החברים שלנו.
התשובה לכך טמונה בתוך המושג 'חברות'. ערך החברות הוא ערך הנאמנות והמסירות. תמיד מדברים על כך שחברות אמיתית נבחנת בעיתות משבר. כאשר יש סיבה להפסיק את החברות והיא בכל זאת נמשכת.

חברות מחייבת זהירות בשיפוט הזולת. אם כל אחד מאתנו יחפש ויתמקד בחסרונות של הזולת לא יהיו חברים. לכל אחד יש חסרונות, גם לנו וגם לזולת. אם נקפיד על כל חסרון לא נהיה חברים של אף אחד וגם איש לא ירצה להיות חבר שלנו. החינוך לחברות מחייב להמנע משיפוטיות, מחייב לקבל את הזולת כמו שהוא.

אכן, אי אפשר לקבל כל התנהגות אצל החבר, צריך להיות גבול מסוים שמפסיק את החברות – אם החבר שלי יתגלה כעברין לא אמשיך להתחבר אליו. כאן נמצאת השאלה המורכבת והמסובכת היכן בדיוק עובר הגבול, עד כמה נהיה סבלנים ולא שיפוטיים ומתי נאמר לעצמנו – את החברות הזאת אי אפשר להמשיך. המורכבות הזאת עומדת ביסוד הדברים עליהם דברת. היא ההסבר לכך שגם כאשר חבר מתנהג בצורה לא ראויה – החברות ממשיכה ולא מתבטלת משום כך.

כתבות נוספות