שאל את הרב

להתקדם בדרך שונה מהמשפחה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/07/11 15:08 כ בתמוז התשעא

שאלה

שלום לך כבוד הרב,

יש לי קושי לכבד את ימי בין המצרים וכן את י"ז בתמוז וכל שלושת השבועות בגלל המשפחה.

למשל שבוע שעבר היה את צום י"ז בתמוד ולא צמתי בגלל שהמשפחה אמרה שלא נורא לא לצום ואכלתי איתם וכו'..ורציתי מאוד לצום ולא הייתה לי בעיה עם זה.

בנוסף, המשפחה שלי שומעת שירים ברדיו או במחשב או בטלויזיה ואני משתדלת נורא לא לשמוע שירים, לא להינות מהמוזיקה או להתרחק ממנה. קשה לי לכבד את הימים האלה בגלל המשפחה שלי. אנחנו דתיים אבל על דברים כאלו אנחנו לא מחמירים או משתדלים לעומת שאני כן מנסה בכל הכוח ללהחמיר עם זה..

מה עליי לעשות? ללכת נגד המשפחה ונגד ההורים אפילו שיש את מצוות כיבוד הורים?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

יש בחז"ל מושג שאומר "דברי הרב ודברי התלמיד - דברי מי שומעים?". כלומר גם ההורים שלך מחוייבים כלפי התורה והמצוות לכן בדברים עקרוניים אסור לוותר ואפילו אם זה נגד ההורים. לדוגמא אם הורה אומר לבנו לחלל שבת - הבן לא צריך לעשות זאת למרות שזה סותר את כיבוד ההורים.

לשמחתנו ההורים שלך לא מכריחים אותך, לכן בודאי עליך לכבד אותם.

על י"ז בתמוז אתה מספר שהמשפחה אמרה: "שלא נורא לא לצום... ואכלתי אתם" - אם כך היתה לך ברירה להמשיך לצום ואתה בחרת לאכול, זו אחריות שלך.

לפי הסיפור שלך אם אתה תחליט לצום ולא לשמוע מוזיקה וכד´ ההורים שלך לא יתערבו - אבל גם לא יעודדו אותך לכך. הקושי שלך אינו נגד ההורים אלא לדרוש מעצמך דברים שהמשפחה שלך לא מקפידה עליהם.

אתה מספר שאתה משתדל בכל הכוח לדרוש מעצמך את הדברים הללו וזה יפה מאוד. תמשיך להשתדל כמה שאתה יכול. תדע שכל דבר לוקח זמן ותתקדם בקצב שאתה יכול.
דווקא אם תדע לדרוש מעצמך דברים שאתה יכול לעמוד בהם אז תתקדם הכי רחוק!

כתבות נוספות