שאל את הרב

להשתייך לניו אייג' במקום לעם ישראל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 31/07/09 01:40 י באב התשסט

שאלה

שלום !

תודה רבה על שאתם משקיעים מזמנכם...

אני יודעת שרבנים לא בדיוק מעריכים את תורות ה"ניו אייג'", האמת היא שאני דיי מתחברת אליהם, יש בהם משהו שמוכיח שהדור שלנו מחפש לשדרג את הקיום שלו פה בעולם ומחפש רובד יותר עמוק ממה שהוא מכיר. מגיע לנו להיות מאושרים מה שנקרא. וכל הדברים שנאמרים בניו אייג' אלו דברים שבדרך זו או אחרת הר' נחמן הזכיר או שאורח החיים הדתי מנחיל. לדוגמא, היום כבר "כולם יודעים" שצריך להיות בהוויה של הודיה ותודה, אם כן, מה יותר טוב מלפתוח תבוקר בכמה מילים שאני מודה ליקום, מקביל מאוד ל"מודה אני", נכון?

כמו שכבר אמרתי, אני מתחברת לדברים האלו, הם כתובים בשפה פשוטה ובהישג יד יותר מכל ספרי האמונה...

כל הניו אייג' הזה מדבר כל הזמן על ישות עליונה, אינטלגנציה רוחנית, התת מודע, היקום - כולם שמות נרדפים לאלוקים, ולי ברור שיש אלוקים, אבל עולה לי השאלה אם זה לא מספיק פשוט להאמין באלוקים, באפסות שלי מולו, כל הזמן כמובן לעבוד על המידות ולהיות בנאדם טוב (כי בנאדם שמאמין באלוקים באמת לא יכול שלא לאהוב את כל היצורים וכן הלאה נמשכים הדברים), אבל למה להשתייך לדת מסויימת?

למה אני חייבת לחשוב שהעם שלי חשוב מכל העמים, ששאר הדתות הן שקר. האלוקות האונברסלית מוצאת חן בעיניי, זה עובד את אלוקים דרך הצלב וג'ושוע שלו , זה דרך המואזין, ואף אחד לא יכול לבוא ולומר לו : רק הדת שלי צודקת, שלך לא. כולם מתפללים אל אותו אל אחד, נוצרה מסורת לכל אומה והיא בחרה לה על אילו נושאים להתמקד, דרך איזה שליח לעבוד את ה'... למה אני צריכה להכפיש את כל הדתות האחרות? (וזה בערך מה שהולך)

עם הזמן אני מגלה שאף פעם החיבור שלי לאלוקים לא היה דרך התנ"ך (שזו התשובה בד"כ למי ששואל למה אני חייב לקיים מצוות וכו') , שם אלוקים כל הזמן בחרי אף על ישראל, המון נוקשות וקושי ויראה.בלי אהבה. מעולם האמונה שלי לא התבססה על מסורת שאבא העביר לאבא. אני מרגישה שדברים כאלו מפוברקים.... לא מאמינה במסורת אבות! אני מסתכלת על הטבע, אני מסתכלת על העולם שבו אנו חיים וזה זה גורם לחפש את אלוקים....ולא בתנך. נוצרה מין הרגשה שהדת היא רק כלי, רק שמה גדרות כדי לומר מה מותר ומה אסור, ןלא בטוח שכולם חייבים את זה.

האם יש כאן בעיה שורשית במחשבות האלו?

בזמן האחרון למילה דת נוספה קונוטציה שלילית, אבד אמון ברבנים , אבדה האמונה שדווקא

תשובה

בס"ד
שלום רב,
מאוד כאב לי לקרוא את דבריך, ואני שמח שהעלית אותם על הכתב בשאלה. מתוך הדברים שלך אני למד עד כמה עד מושפעת מהניו אייג', כפי שאת כותבת בעצמך: " כמו שכבר אמרתי, אני מתחברת לדברים האלו, הם כתובים בשפה פשוטה ובהישג יד יותר מכל ספרי האמונה... "
מה אעשה שהיהדות היא אמת גדולה רחבה ומורכבת ואי אפשר לתמצת אותה בשפה קלה ופשוטה?
עם זאת יש באמת בניו אייג' רעיונות יפים וטובים – כאלה שגם גדולי ישראל (כפי שהזכרת את רבי נחמן) הדריכו בדומה: על אורחות חיים שיש בהם יותר שמחה, יותר עניין בזולת, יותר תובנה רגשית, יותר חיבור לסביבה.
הניו אייג' כעצות מעשיות יכול בהחלט להיות לנגד עיננו אבל הרעיונות ה"גדולים" שלהם – מהם את מתלהבת, באים ממקומות שונים מאלו של היהדות ומושכים למקומות אחרים רחוקים מאלו של היהדות.

אסביר בקיצור תוך התיחסות לציטוט מדבריך:" כל הניו אייג´ הזה מדבר כל הזמן על ישות עליונה, אינטלגנציה רוחנית, התת מודע, היקום - כולם שמות נרדפים לאלוקים" את טועה טעות מרה. אלו לא שמות נרדפים לאלוקי ישראל, אלו שמות נרדפים של האלילים בדתות המזרחיות בהודו וסין.
אלוקי ישראל אינו ה'רוח' של היקום אלא משהו הרבה יותר עליון ונשגב מעל ומעבר ליקום. הקבלה מכנה זאת "אין סוף" למעלה מכל השגה.
אבל חשוב מכך – אלוקי ישראל משגיח בעולם. הוא בורא עולם ולוקח אחריות לנהל את העולם ולהדריך את בני האדם בדרך הנכונה, באמצעות הנביאים והתורה.
בניו אייג' אין מושגים מקבילים למילים: "בריאה"; "השגחה"; "נבואה"; "נס"; "מצווה" ועוד מושגים רבים שמבטאים את הקשר הישיר וההדדי של אלוקים עם הבריאה והאדם.

את מדברת על מעין תפילה:
"בכמה מילים שאני מודה ליקום, מקביל מאוד ל"מודה אני", נכון?"
התשובה שלי היא "לא נכון"! (כל כך כואב לי לראות אותך מתבלבלת בדברים הללו).
אני אומר: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך"
שימי לב: אצלי, אני "מודה לפניך" – יש לי עמידה אישית אצל ד' = אני ואתה שמקשיב לי.
אצלך, את "מודה ליקום" – זוהי אמירה שבינך לבין עצמך – אין באמת יקום שמקשיב להודאה שלך, אצלך זה טקס הודיה אנושי. אצלי זו תפילה – פניה אל ד'.
אני פונה אל: "מלך חי וקיים" – יש לי התבטלות כלפי מי שהוא מלך, מתוך כך גם אקיים במשך היום את מצוותיו.
היקום שלך לא קובע לך כלום, את המצוות שלך את בוחרת בעצמך (או שומעת מתוך הגותם של 'מורים רוחניים') לי יש מלך עליון, לניו אייג', כמו לכל החילוניים, אין מלך – האדם הוא המלך, הוא קובע לעצמו, כמו שאת כותבת בתחילת דברייך "מגיע לנו להיות מאושרים", האדם במרכז, יש לו עניין באיכות חייו. נכון מדובר גם ברבדים הרוחניים והרגשיים של החיים, אבל עדיין האדם הוא סיבת הדברים.

את קוראת דברים רעים על התנ"ך, זה באופנה כיום לומר: "אלוקים כל הזמן בחרי אף על ישראל, המון נוקשות וקושי ויראה. בלי אהבה" אלוקי ישראל הוא אלוקי הצדק. הוא לא מוותר לפושעים ולרשעים. הערך של הצדק אינו פחות מערך האהבה. אסור בשום אופן לוותר על הצדק בגלל האהבה.
יש הרבה אהבה בתנ"ך, הקב"ה מוציא את ישראל ממצרים, מאכיל אותם מן במדבר, מעניק להם את ארץ ישראל... אבל האהבה ביהדות אינה מכסה על הפשעים – מי שפשע צריך לתקן. לדעתי זה הרבה יותר נכון מהאהבה החומלת על פושעים ורשעים.

" האלוקות האונברסלית מוצאת חן בעיניי" לפעמים אנחנו מרגישים טוב שאנחנו לא חלק מ"העדר" – אנחנו שייכים לעולם הגדול, הנאור. כבר היו דברים מעולם. אנשי העליה השניה, שבאו לארץ להגשים את הניו אייג' שהיה עולם נאור בזמנם = הקומוניזם, חזרו לרוסיה, מפני שהרגישו שכאן הם לא מצליחים להגשים את הערכים האוניברסליים. ומה היה בסופם – מה קורה היום לערכים האוניברסליים של הקומוניזם?

את מבינה מהניו אייג' שכל הדתות שוות = "תקום דת חדשה, ומאמיניה יאמינו שהשאר כופרים ומה שיצא בסופו של דבר שייהרגו עוד אלפי אנשים בעולם" הדברים הללו יכולים לפנות אל הנוצרים (מסעי הצלב וכד') והמוסלמים (ג'יהד). היהדות מעולם לא כפתה עצמה על אחרים. מעולם לא נסתה להשתלט על העולם. בשונה מהדתות האחרות היהדות מגדירה 7 מצוות בני נוח וממליצה לגויים להשאר גויים.

את מבלבלת בין כל מה שצריך להבדיל: בין יהדות ובין נצרות ואסלאם. בין עם ישראל ובין העולם. בין אלוקי ישראל ובין התפיסות המיסטיות המזרחיות. קצרה כאן היריעה בשביל להבהיר את כל ההבדלים, אבל יש לי עצה פשוטה עבורך, את הניו אייג' את מכירה היטב, עכשיו הקדישי יותר זמן להכיר באמת ולעומק את היהדות שלך, כך יהיו לך הכלים הראויים לדון באמת בשאלה עד כמה הניו אייג' יכול להחליף את יהדותך.
ואם את סיימת בסיפור, אסיים גם אני בסיפור (שמעתי אומרים שהדברים היו כך באמת): מעשה בצעיר ישראלי שחפש בהדו אחרי העומק והסוד הרוחני. שמע שיש נזיר חכם ומעמיק ביותר, ערך מסע ארוך ומפרך עד שהגיע אל המנזר שלו, כאשר נפגשו, התעניין הנזיר בצעיר, מדוע בה ומה מבוקשו – לאחר ששמע שהוא מבקש להתפתח ברוחו וכד' שאל אותו מי הוא, כאשר שמע שהצעיר הוא בן ישראל, שלח אותו מעל פניו ואמר לו, לך אל המקורות שלך משם תוכל להגיע להרבה יותר ממה שתקבל ממני.

נכון שיש גוים שאין להם כל חיבור לתורת ישראל ומסורתו, עבורם הניו אייג' הוא בשורה גדולה. אבל בן ישראל שפונה לניו אייג', דומה לאדם שעוזב באר מים חיים כדי ללכת לשאוב מבור שבור.

כתבות נוספות