שאל את הרב

להציל נפש מישראל(להחזיר דתל''ש)

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/07/06 21:03 יג בתמוז התשסו

שאלה

שלום וברכה. קודם כל רציתי להגיד שאני נורא מעריכה את העובדה שיש כזה שו"ת לכל הגילאים,ולכל הסוגים.יש פה אין ספור שאלות,שימשיכו עוד לזרום,וזה רק מועיל.גם למי שאין שאלה, אלא רוצה להחכים ומסתכל..

עכשיו לשאלה:

לאחרונה גיליתי שבן דודי, שסיים תיכון כרגע, הוא חילוני כבר כמה שנים, בלי ידיעת המשפחה חוץ מהוריו שמסתירים זאת עדיין.אולי בתקווה שמשהו ישתנה. התפלאתי לגלות זאת, אחרי שלא דיברנו בערך 3 שנים.לפי דעתי הוא מאוד הושפע מסביבתו (בי"ס שרק רשמית נקרא דתי) ואני בטוחה שהיו עוד גורמים. רוב משפחתו הוא מאוד דתיה.חשבתי שאם אני אקשיב לו,ואנסה לדבר על לבו, אצליח אולי לשנות במשהו,אך הוא התקיל אותי בשאלות כ"כ נוקבות,על קיומו של הקב"ה,ואם הוא קיים על שייכותו ליהודים.הפריע לו שאנו נקראים "העם הנבחר"..ואצלו הכל מבוסס על הגיון, וכל דבר שסותר את ההגיון-כל עוד לא הוכח-לא קיים.קטונתי, בגילי (18) לענות ולהצליח לו לגרום לשינוי מחשבתו אפילו במעט,רק להציל אותו מהמצב בו הוא נקלע אליו,בו הוא חושב, שהוא במצב האידיאלי. איך אוכל לעזור לו? ע"י איזה מידע? ע"י מה? אשמח לקבל כל עזרה,או הפניה.

בכלליות,ניסיתי..אני צריכה יותר מזה.

תודה שניסיתם להציל נפש מישראל,

דפנה.

תשובה

שלום וברכה
אני מצטער על העיכוב בתשובה. היא נשלחה מזמן אולם חזרה, ולא שמתי לב שהייתה תקלה.

בדרך כלל אמונה אינה מבוססת על תשובות מובהקות לשאלות פילוסופיות, וגם כפירה אינה מבוססת עליהן. על השאלות יש להשיב ואת האמונה יש להעמיק, אולם יסוד האמונה היא נטייה פנימית בנפש של דביקות במה שהוא יותר גבוה מאתנו. על כן קשה מאוד להוביל מישהו בוודאות לאמונה, ואל תסברי כי אם תהיינה לך תשובות לכל השאלות הבחור יגיע לעולמה של אמונה.
גם אצל הבחור לא כל דבר מבוסס על ההיגיון. אני מעריך, לדוגמה, שהוא לא כופר בקיומה של האהבה, ואף שהיא אינה מבוססת על ההיגיון.
על כן, הכיוון הכללי שצריך להיות הוא אמנם לחפש את התשובות לשאלות, אולם עוד יותר – ליצור מסגרת סביבתית שתמשוך אותו לחיי אמונה. את זה לא ניתן לעשות באופן ישיר, אולם ככל שיגלה כי החיים של האדם המאמין עמוקים יותר, וככל שהוא יבוא במגע עם אנשים שעולם האמונה בנה בהם יסודות טובים – כך הנכונות שלו להאזין תהיה גדולה יותר. מה שחשוב אפוא הוא העובדה שאת תהיי זו שחיי האמונה שלך יהיו עמוקים יותר ומשמעותיים יותר וישנו אותך להיות מישהו משמעותית יותר, ואולי דווקא המפגש עם דמויות מסוג זה שאת תבני בעצמך – יעזור יותר מתשובות לכל השאלות.
כמובן שיש מקום גם לבירורי אמונה עמוקים, אולם הם כאמור חשובים בשלב השני ולא בשלב הראשון.

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות