שאל את הרב

להוסיף עוד נוסח לתפילה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 27/06/02 16:12 יז בתמוז התשסב

שאלה

ב"ה

לכבוד הרב שלום וברכה!

א)יש לפעמים הבדלים בנוסחים בתפילות בין עדות שונות, ואני מרגיש צורך לומר את כל הנוסחים, כי הם נראים לי חשובים אחד אחד, האם מותר לי לומר אותם בין בתפילה עצמה ובין בהתחלת או בסוף התפילה?

ב) שמעתי הלכה שאם אני אומר איזה משהו 3 ימים ברציפות לדוגמא: אגרת הרמב"ן ולא אמרתי "בלי נדר" אז זה נחשב לי כנדר, אז השאלה שלי היא: מדוע זה נחשב נדר הרי מצד אחד באמת לא אמרתי שאני אומר את זה בלי נדר ומצד שני לא אמרתי שאני אומר את זה עם נדר, אז מה זה משנה?

ואם זה כבר נחשב נדר, איך אני יכול לגרום שמהיום והלאה זה לא יחשב לי כנדר?

תודה רבה ויישר כח!!!!

יונתן ב.ח

תשובה

ב"ה


יונתן ברכה ושלום.

1 )לא כדאי לך לומר את כל הנוסחים של התפילה, לא רק שזה מבלבל אותך ,אלא זה מנוגד להלכה.
יש לך את מנהגי בית אביך- "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך ".שלכל שבט יש שער בשמיים לשמוע את התפילה ולקבלה ברצון.
אני מעתיק לך את דברי המשנה ברורה:(שו"ע או"ח ס"ח )

אין לאדם - ומהרח"ו כתב בשם האר"י שלא היה אומר פיוטים ופזמונים אלא מה שסדרו הראשונים כגון הקלירי שנתקנו ע"ד האמת וכן לא היה אומר יגדל ומ"מ העיד בנו של מהרח"ו על אביו שכשהיה ש"ץ בקהל בימים נוראים היה אומר כל הווידוים וכל הפיוטים וישמע חכם וממנו יקח חכמה ומוסר השכל שלא לשנות המנהגים. ובש"ל האריך בשם גאונים שמצוה לומר פיוטים וכשפייט ר"א וחיות אשר הנה מרובעות לכסא וכו' להטה אש סביבותיו עי"ש. אמנם המנהגים שנהגו בשרשי התפלה לכו"ע אין לשנות כ"א ממנהג מקומו כגון מנוסח אשכנז לספרד או להיפך וכל כה"ג כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג לבד ולענין דינא האשכנזים המתפללים עם הספרדים או להיפך יצאו י"ח תפלה. וכ"ז רק במנהגים שנהגו בשרשי תפלה אבל מה שנזכר בגמרא או בדברי הפוסקים שלמדו מהגמרא הוא שוה לכל ואין רשות לשום אדם לנהוג במנהגו:

ויהי רצון ,
שישמע השם,
תפלתך ברצון.

2)אם אתה לומד ספר שלוש פעמים אין זה נחשב כנדר,


בברכה,



עוזיאל








כתבות נוספות