שאל את הרב

להגיש חלב למי שאכל בשר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 13/04/11 13:47 ט בניסן התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני עובדת במקום בו רוב האנשים אינם שומרים כשרות ואני כן.

לפעמים הבוס שלי מבקש ממני שאני אכין לו קפה (עם חלב) אחרי שהוא אכל בשר. פעם אחת אמרתי לו שקשה לי עם זה כי אני בחורה מסורתית ששומרת כשרות. ובאמת הוא הפסיק לבקש ממני אבל בתקופה האחרונה הוא שוב מבקש ממני אבל אני לא יודעת אם הוא אכל בשר לפני, אני אובדת עצות מיכוון שמצד אחד הוא הממונה עלי, המנכ"ל של החברה ואני צריכה לעשות כל מה שהוא מבקש ומצד שני אני מרגישה שאני עושה המון חטאים.

מחכה לתשובתך, תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השאלה שלך נכללת בהלכה במושג "לפני עיוור" אמנם בתורה כתוב 'לפני עיוור לא תתן מכשול' אבל חז"ל הבינו שמדובר בכל מקרה שאתה גורם לאדם להכשל. יש גם מצב דומה שנקרא "מסייע בידי עוברי עבירה".
כך התעוררה השאלה האם להגיש אוכל לאדם שלא נוטל ידיים, האם להדריך אדם בשבת כדי למנוע ממנו נסיעה מיותרת.

להלן תאור עמדתם של רבנים בימינו: "חזון איש" נשאל אם מותר לכבד אורח במאכל, אם ידוע שלא ייטול את ידיו ולא יברך, מפני שלכאורה הגשת המאכל לפניו היא בגדר איסור "לפני עור לא תתן מכשול". והשיב "חזון איש" שהדבר מותר, משום שאם לא יברך על המאכל, יעבור רק על איסור מדרבנן, מפני שהברכה אינה מדאורייתא. אולם אם לא יגישו לו מאכל, ייפגע ויעבור על איסור "לא תשנא את אחיך בלבבך", שהוא איסור מדאורייתא.

וכן התלבטו רבים מן האחרונים כיצד להגיב כשנהג שאינו שומר שבת מבקש הכוונה בנסיעה בכביש. האם חובה להורות לו את הדרך כדי לא להכשיל אותו בתוספת חילול שבת? והתשובה המקובלת היא: שהנשאל צריך להתעלם מן הנהג או לומר לו שאינו יודע ואין הוא אחראי על חילול השבת שלו.

מתוך - http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/skira.asp?id=103

אפשר מכאן לומר גם לך שאת יכולה להגיש לו קפה במיוחד שאצלך יש ספק אם הוא בכלל אכל קודם בשר.

עם זאת במידה ואת רואה אצלו אוכל בשרי על השולחן אפשר שתאמרי לו שקשה לך להכין לו קפה עם חלב - שהרי ראינו שהוא מקבל זאת בהבנה.

כתבות נוספות