שאל את הרב

לא נשכח, לא נסלח?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/09/05 17:59 ל באב התשסה

שאלה

לאחר הגירוש עלתה הסיסמה "לא נשכח, לא נסלח". בנוגע ל 'לא נשכח' אין ספק שהדבר הכרחי וחשוב לאין שיעור. אבל הצד של ה 'לא נסלח' קשה לי: למי לא נסלח? הרי הסליחה והכפרה הן אבני יסוד ביהדות, וכבר ידועה האמרה "ישראל אע"פ שחטא - ישראל הוא" אם לא נסלח, איך נצליח לאחד את עמנו? הרי רבים-רבים ממנו הם בעד אותה התוכנית! זוהי הצהרה שגוררת פילוג!

תשובה

בס"ד

בודאי שאסור לסלוח למי שלא חזר בתשובה על הפשע של הגירוש והחורבן ועקירת ישובים וחבל ארץ שלם.

כל זה לא משנה את העובדה שאנחנו אוהבים את אחינו. כל יום אנחנו אומרים "הריני אוהב כל אחד מישראל כנפשי ומאודי" ומתכוונים לזה. אבל יש צורך להגדיר כי מעשה הרשע של השלטון, "בגידת האליטות", עיוות מערכת המשפט וליגלוג התקשורת על הדם - זו בגידה וזו רשעות!!

אסור לסלוח!!
מי מורשה לסלוח בשם כלל ישראל?
מי מורשה לסלוח על חילול השם?
מי מורשה לסלוח בשם כל הקורבנות שהוצאו מקברם?
מי מורשה לסלוח בשם כל הפצועים?
מי מורשה לסלוח על בתי הכנסת שחוללו?

זכור היטב!!
אם נעבור לסדר היום על כך - הם ימשיכו במעלילהם הרעים במקומות אחרים,
זה רע לנו,
רע להם,
רע למדינה
ורע לעם ישראל.

על פי ההלכה לא מוותרים לרשע. חס ושלום.
ויתור לרע - זה יסוד הנצרות!!
עומק הדין - זה יסוד היהדות!

בדין הזה משולב חסד גדול כשהאדם מכיר בפשעו ורוצה לחזור בתשובה - בבקשה!!
אבל לסלוח לאדם שלא שינה את מעשיו?
לא ולא!!

******

קרא על כך בבספר מסילת ישרים פרק ד - בדרך קנית הזהירות

"ובפרק הכל חיבים אמרו (חגיגה ה): רבי יוחנן כד הוה מטי להאי קרא הוה בכי, וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר וגו', עבד ששוקלים עליו קלות כחמורות, תקנה יש לו? ובודאי שאין כונת המאמר שיהיה העונש על שתיהן אחד, כי הקדוש ברוך הוא אינו משלם אלא מדה כנגד מדה. אמנם הענין הוא, שלענין משקל המעשים כך עולות בכף הקלות כמו החמורות, כי לא ישכיחו החמורות את הקלות ולא יעלים הדיין עינו מהם כלל כאשר לא יעלים מהחמורות, אלא על כולם ישגיח ויפקח בהשואה אחת, לדון כל אחד מהם ולהעניש אחר כך על כל אחד כפי מה שהוא, והוא מה ששלמה המלך עליו השלום אומר (קהלת יב): כי את כל מעשה האלקים יביא במשפט וגו', כי כאשר אין הקדוש ברוך הוא מניח מלשכוח כל מעשה טוב קטן כמות שהוא, כן לא יניח מלשפוט ולהוכיח כל מעשה רע קטן כמות שהוא, ולהוציא מלב הרוצים להתפתות ולחשוב שלא יעלה האדון ברוך הוא בדיניו הדברים הקלים ולא יקח חשבון עליהם, אלא כללא הוא (בבא קמא נ): כל האומר, הקדוש ברוך הוא ותרן הוא, יתותרו מעוהי. וכן אמרו: אם אומר לך יצר הרע, חטא, והקדוש ברוך הוא מוחל לך אל תשמע לו. וזה דבר פשוט ומבורר, כי הנה אל אמת ה'"


ותרן הוא, יתותרו מעוהי. וכן אמרו: אם אומר לך יצר הרע, חטא, והקדוש ברוך הוא מוחל לך אל תשמע לו. וזה דבר פשוט ומבורר, כי הנה אל אמת ה':

ואם תאמר, אם כן, מדת הרחמים למה היא עומדת, כיון שעל כל פנים צריך לדקדק בדין על כל דבר? התשובה, ודאי, מדת הרחמים היא קיומו של עולם, שלא היה עומד זולתו כלל וכלל. ואף על פי כן אין מדת הדין לוקה, וזה, כי לפי שורת הדין ממש, היה ראוי שהחוטא יענש מיד תיכף לחטאו בלי המתנה כלל, וגם שהעונש עצמו יהיה בחרון אף, כראוי למי שממרה פי הבורא יתברך שמו, ושלא יהיה תיקון לחטא כלל, כי הנה באמת, איך יתקן האדם את אשר עיות והחטא כבר נעשה? הרי שרצח האדם את חברו, הרי שנאף, איך יוכל לתקן הדבר הזה? היוכל להסיר המעשה העשוי מן המציאות:
אמנם, מדת הרחמים היא הנותנת הפך השלשה דברים שזכרנו: דהינו, שיתן זמן לחוטא ולא יכחד מן הארץ מיד כשחטא, ושהעונש עצמו לא יהיה עד לכלה, ושהתשובה תנתן לחוטאים בחסד גמור, שתחשב עקירת הרצון כעקירת המעשה, דהיינו, שבהיות השב מכיר את חטאו ומודה בו ומתבונן על רעתו ושב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעיקרא כחרטת הנדר ממש שהוא מתנחם לגמרי והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא היה נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו, הנה עקירת הדבר מרצונו, יחשב לו כעקירת הנדר ומתכפר לו. והוא מה שאמר הכתוב (ישעיה ו): וסר עונך וחטאתך תכפר, שהעון סר ממש מהמציאות ונעקר במה שעכשיו מצטער ומתנחם על מה שהיה למפרע:
וזה חסד ודאי שאינה משורת הדין, אך על כל פנים הנה הוא חסד שאינו מכחיש הדין לגמרי"

כתבות נוספות