שאל את הרב

לא מצליח לעמוד בציפיות מעצמי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 05/08/13 18:58 כט באב התשעג

שאלה

אני נער ואני כרגע בחופש הגדול ואני כל הזמן מתבטל ולא עושה כלום ואני הצבתי לעצמי מטרות בתחילת החופש וסדרי יום ואני לא מצליח לעמוד בהם וזה מתסכל אותי ואני אומר אם לפחות לא הצלחתי לעמוד בסדרים שהצבתי ללעצמי לפחות שאני יגשים את המטרה שלי שרציתי שאני הצא ממנה בסוף החופש בשמחה ואני חושב שזה לא יקרה אבל בזמן שנותר זה אפשרי כמו למשל לסיים שס משניות והייתי שמח אם כבודו מכיר מקום שיש שם שיעורי הקלטה ואפשר לשמוע שאני יקשיב במקום שאני ילמד לבד וזה יהיה לי יותר קשה ובכל אם תוכל לעזור בשאר הדברים כי הצבתי לעצמי עוד דברים וניסיתי דברים אולי לא הכל ואולי לא מספיק אבל אשמח לעזרה כל דבר אם זה לשלוח סמס למישהו שעכשיו אני מתחיל את הסדר הזה אחר כך עובר לעיסוק אחר כמו להעביר כרטיס עובד בהתחלה ובסוף ואם אני לט מצליח אז אני מדבר על זה או יתרום צדקה ואז אולי יצליח אבל לבד קשה וזאת סתם דוגמא ואני שואל רק אם תוכל לעזור לצאת מהחופש עם סיפוק מהמעט שנשאר מהחופש תודה מראש

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לפני כל דבר אחר, אני חייב לציין בפניך שיש בך תכונה של צדיק. יש בך שאיפות גדולות מאוד, אתה משתוקק לקדושה.
האמת הפנימית איננה במה שאנחנו מצליחים (מפני שזה לא תלוי רק בנו) אלא במה שאנחנו שואפים.
אתה שואף לגדולות. אתה מתמקד בחסרונות שלך ומאוכזב מעצמך אבל אני יכול להראות לך את הטוב והנפלא שבך. אתה אמנם מאוכזב שאתה לא מצליח – אבל ברור שהרצון שלך ללמוד הוא אמיתי מאוד, באותה מידה הייסורים שלך מחוסר ההצלחה הם גדולים מאוד.

אתה מנסה דרכים להכריח את עצמך (כמו להעביר כרטיס) זה לא פתרון מפני שקשה מאוד להלחם יום יום נגד עצמנו.
כנראה קשה לך למצוא סבלנות ללימוד תורה רחב, אולי זה קשה לך, אולי זה לא מענין אותך...
אתה צריך לעשות דברים שאתה אוהב ונהנה לעשות – למצוא את האופי והנטיות שלך בתוך דרך התורה. לימוד תורה איננו דרך בלעדית – חז"ל אמרו שעל שלשה דברים העולם עומד – על תורה, עבודה וגמילות חסדים.
יש חשיבות גדולה לגמילות חסדים וזה יותר מתאים לך. העשיה שלך תרומם את נשמתך. אתה צריך מקומות בהם תוכל לעשות דברים טובים: אפשר לשמח ילדים חולים. לעזור לסדר ולנקות את בית כנסת, להדביק סידורים קרועים. לבקר קשישים בבית אבות, או לסייע לשכנים קשישים שגרים קרוב אליך. אתה יכול לסייע לסבא וסבתא שלך, לנקות ולסדר להם את הבית וכד'. אפשר לעבוד בהתנדבות, לצבוע או לנקות בישיבות באזור מגוריך – אולי אפילו בישיבה שלך. אתה יכול לבדוק היכן יש מפעלי הזנה לנצרכים באזור מגוריך ולהתנדב שם.
ודאי חשוב ללמוד תורה אבל אתה דורש מעצמך המון וגורם לעצמך להתיאש ולא ללמוד כלום. תלמד במידה – לא יותר משעה ביום (אפשר חצי שעה בבקר וחצי שעה בערב) דברים שמעניינים באמת: תקרא סיפורי צדיקים או אגדות. תקשיב לשעורי וידיאו באינטרנט על דברים שאתה אוהב.

לסיכום: אל תכריח את עצמך ואל תלחם בעצמך. תחשוב מה באמת מענין אותך ומשמח אותך לעשות – תראה איך אתה מוצא דברים כאלה בתוך הדרך האמונית שלך. מוטב לדרוש מעצמך מעט ולעמוד בכך מאשר לדרוש מעצמך המון, להכשל ולהתיאש וכך גם את המעט לא תעשה.
כך תעשה ותצליח ויהיה לך סיפוק.
בהצלחה!

כתבות נוספות