שאל את הרב

כשרות עדים לטקס הנישואין שלי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 16/07/07 23:19 א באב התשסז

שאלה

שלום רב, בשעה טובה אעמוד עוד שבועיים מתחת לחופה עם אהובתי שתחי'. בפוגשינו את הרב, עורך החופה, נאמר לנו שעלינו לבחור שני עדים שאינם קרובים אלינו, אינם קרובים זה לזה ואשר הינם יראי שמיים. כששאלנו מהו הקריטריון להגדרה "יראי שמיים" ענה הרב: שומרי שבת, שומרי כשרות, אינם מתגלחים בתער וכיוב', כלומר מצוות דאורייתא בסיסיות. שאלנו רב עורך חופות נוסף והוא אישר את הקריטריונים לעיל.

לדאבוני, אחד מחבריי הטובים ביותר שמאוד רציתי שיהא עדי, אינו שומר שבת וכשרות כנדרש ואף מתגלח בתער. הדבר עורר בי את הרצון לברר מה עניין יראת השמיים לעדות ושאלתי מספר אנשים בינהם גם רבנים עורכי חופות אשר לא ידעו להצביע על הנקודה המדוייקת שבגללה הדרישה היא אכן כזו. ההסבר היחיד ששמעתי היה שיראי שמיים נאמנים יותר בעדות מאשר אלה שאינם יראי שמיים, אך אף אחד לא ידע להפנות אותי למקור מוסמך כזה או אחר.

תמהני היות וכיום נוכחים בטקס האירוסין והקידושין מאות מוזמנים, מצלמת הוידאו עושה תקריב על השחלת הטבעת מכל זווית אפשרית, חשיבות העדים אולי הפכה לסמלית ותו לא. אשמח אם תפנו אותי למקור המדוייק בו נאמר שעל העדים להיות יראי שמיים: עד כמה שידוע לי רק אלה שאינם עוסקים בישובו של עולם (משחק בקוביה ומפריח יונים עפ"י המשנה) פסולים.

תודה מראש.

תשובה

ב"ה


שלום.

ראשית נאחל לכם מזל טוב וסימן טוב . חיים טובים אמן.


1)העדות בחתונה חייבת להיות על פי קרטריונים הלכתיים.נטו.
ואם יש ח"ו חשש בעדות יתכן שחופה פסולה והזוג לא נחשב כנשוי. ולכן יש הקפדה יתירה ע"מ להמנע ממצבים שבהם יש אולם ויש תזמורת ויש קהל גדול ויש חתן ויש כלה ויש רב ויש טקס ויש חופה אבל היא פסולה ומה הועלנו ? ולכן מקפידים מאוד בנושא זה.
2)כשאומרים [עד פסול] לא מתכוונים ח"ו להעליב אלא לומר ולבטא שהמעשה של העדות שלו [במקרה הזה לא תופסת] ויש כמה סוגיח פסילות של עדים :

יש פסול מחמת קירבת משפחה.(חלקם פסולים מהתורה וחלקם מדרבנן)עיין שו"ע חו"מ סימן לג.[ואפילו משה רבינו פסול מלהיות עד) בחתונה של אחיו.
יש פסול מחמת עבירה - (כדאי לך לעיין בשו"ת אז נדברו חלק ט סימן נה )
יש פסול מחמת גופם -כגון ילד קטן או שיכור
יש פסול מחמת נגיעה אישית כגון משרת וכדומה.


הדינים האלו מסובכים מאוד . ולכן הרב שעורך את החופה צריך לברר היטב מי העדים ולאשר את השתתפותם כעדים.ובודאי שהרב עורך החופה צריך להיות רגיש ולא לעלוב ולהעליב ולומר לאדם שהוא פסול... .
אגב, ראיתי שהרב מרדכי אליהו נוהג לומר לעדים (ואפילו אם מדובר ברבנים..) שיהרהרו בתשובה ויחזרו בתשובה טרם הם משמשים כעדים בחתונה. ומנהג טוב ויפה הוא.

ומה טוב שהרבנות הראשית לישראל לא מאשרת כל אדם להיות[רב עורך חופות] אלא רק למוסמכים לכך בלבד ורק למי שבקיאים בטיב קידשין ויודעים הלכות עדות וגם קולם ערב ושיחם נאה.



בברכה,


עוזיאל אליהו,

.



כתבות נוספות