שאל את הרב

כשרות ושבת

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 19/04/13 16:17 ט באייר התשעג

שאלה

שלום,

שתי שאלות שאשמח לקבל עליהן מענה:

1. האם מותר להפעיל מבעוד יום את דוד המים החמים שפועל אצלי על שעון שבת כדי שאוכל לשטוף פנים ובכלל להשתמש במים בנוחות בשבת?(כלומר לגרום לדוד לפעול בשבת) לולי כך המים קרים כי אין לי דוד שמש וזה מצער בשבת.

2. איך מכשירים ירקות ירוקים כגון פטרוזיליה, חסה, כרפס,סלרי בצל ירוק

והאם יש צורך להכשיר את שאר הירקות?(כלומר שומר מלפפון עגבניה פלפלים לסוגיהם קולרבי סלק, שאני מקלפת בדר"כ או מוציאה את הפגם על הקליפה,שוטפת ואוכלת)

אם יש קשר למינהגים אז אני ממוצא תימני

המון תודה

שבת שלום

תשובה

שלום!

1. בשימוש במים מדוד חימום בשבת יש בעיה גדולה של בישול בשבת, ואפילו אם הדוד כבוי, מערכת הדוד פועלת באופן שכאשר פותחים את הברז ומוציאים מים חמים - מיד נכנסים מהצינור מים קרים חדשים לתוך הדוד, מתערבבים עם המים החמים שבו, ובעצם מתבשלים (מכיוון שלדוד יש דין של כלי ראשון, כיוון שהיה בו חימום, וכלי ראשון מבשל אפילו לאחר שהוסר מהאש).

בניגוד למלאכות שבת אחרות, כאן אסור בישול על ידי שעון שבת (ואפילו התחיל הבישול מערב שבת, אם לא היה מבושל כל צרכו לפני שבת או לכל הפחות שליש בישול - גם בזה גזרו חכמים), כיוון שחכמים ראו שאנשים נכשלים באיסורי בישול גמורים בשבת.

לכן הציעו הפוסקים שתי פתרונות:

א. אם המים של הדוד כבר אינם רותחים אלא הפשירו עד לרמה שאם יתערבבו בהם מים הם לא יגיעו לחום של "יד סולדת בו" (כ-45 מעלות) - מותר להשתמש בהם.
כל דוד לפי גודלו, ובדוד בינוני אפשר לשער שאם כיבו את הדוד לפני שבת והתקלחו שתי מקלחות או מקלחת ארוכה - המים כבר מספיק פושרים שהם לא יבשלו מים קרים שיכנסו אליהם, וניתן להשתמש בהם.

ב. לסגור את הברז של הצינור שמכניס מים קרים לדוד, ואז אין שום בעיה של בישול. גם באופן זה אסור לבשל את המים בשבת ואפילו על ידי שעון שבת, אלא יש להסתפק במים החמים שחוממו מערב שבת, ולכבות את הדוד לפני השבת.

אם הפתרונות האלה קשים ליישום, אפשר פשוט למלאות גיגית במים קרים ולהוסיף בה כמות של מים חמים ממיחם השבת, באופן שהמים בגיגית לא יגיעו לחום של "יד סולדת בו".

2. ירקות עלים צריך לקנות מחברות "גוש קטיף", כיוון שאחרת הירקות מוחזקים בנגיעות רבה, וקשה לנקות אותם כהלכה. ירקות גוש קטיף יש להכשיר לפי ההוראות הכתובות על האריזה, כלומר להפריד עלה עלה, להשרות במי סבון מספר דקות ולשטוף תחת הברז.

שאר הירקות שציינת מוחזקים כלא נגועים, אלא אם כן רואים חורים או ריקבון, שאז יש לחתוך את החלק הנגוע, כמו שציינת.

כל טוב!

כתבות נוספות