שאל את הרב

כעס על עוברי עבירה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/04/11 02:14 כח באדר ב'

שאלה

שלום!

ברצוני לשאול מס' שאלות לא קשורות אחת לשנייה.

1. כיצד מכשירים כלים? האם ניתן לעשות זאת לבד?

2. ברוך ה' חזרתי בתשובה לפני כשנה וחצי ואני עדיין בתהליך.

הבעיה היא שגם לאחרונה התחלתי להרגיש קצת גאווה בלב, כאילו בגלל המצוות שאני עושה אני כביכול 'יותר' חס ושלום מיהודי אחר. וקשה לי לשנות הרגשה זו, כמעט השתכנעתי בעצמי שזה נכון, אבל יחד עם זאת אני מרגישה רע, הרי המצוות לא אמורות להביא את האדם לידי גאווה, אלא הפוך, תמיד לזכור שאתה מתבטל לפני ה' יתברך ותמיד ללכת בדרך הענווה- למה קשה ליישם את זה בין אדם לחברו?

3. בהמשך לשאלה הקודמת, אני גם ממש כועסת כאשר אני רואה אדם שהולך נגד רצון הקב"ה. ולא משנה כמה אדם זה מכבד אותי שכבן אדם, הוא עדיין יראה בעיני רשע. אני כמעט לא יורדת למטה בשבתות כי אני לא מסוגלת להסתכל על בני הבית מחללים שבת ואני מסוגלת לבכות ממש כאילו תקעו לי סכין בלב, והדבר מתפרש מצידם כאילו אני מחרימה אותם בשבתות, אבל אני פשוט לא רוצה לראות או לשמוע מה הם עושים ומנסה להדחיק את זה. וקשה לי לכבד אותם בדרכם מפני שאני יודעת כמה היא שקרית! הייתי שם! וקשה לי בתור מאמינה לכבד אדם שלא מכבד את הקב"ה, גם אם הוא מתייחס אלי הכי יפה שבעולם, אני רואה רכב נוסע בשבת בא לי לתלוש לעצמי את השיער או לתקוע סכין איפשהו.

מה לעשות? הכעס הזה כבר ממש בוער בעצמותיי, איך מתמודדים?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
ענין הכשרת כלים הוא רחב, מורכב ומסובך. עקרונית נתן לעשות זאת לבד, צריך לדעת מה אפשר להכשיר ומה אי אפשר, כמו כן יש דרכי הכשרה שונות הקשורות לחומר ממנו עשוי הכלי ולדרך השימוש בכלי.
אני רושם לך כאן קישור לאתר שיש בו הסברים והדרכה כיצד להכשיר כלים
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=745

את יכולה לרשום ב-'גוגל' את המילים "הכשרה לפסח" ותקבלי הרבה הפניות נוספות של הסברים והדרכה להכשרה.

בשכונות ויישובים דתיים יש נקודות הכשרה, יש שם אמצעים להכשרה - אם יש ישוב או שכונה דתית סמוך למקום מגורייך אפשר שתוכלי למצוא שם נקודת הכשרה. פשוט תגשי לבית הכנסת במקום, תשאלי 'מי הרב' ותסבירי לו מה את מבקשת. אם את מכירה רב באזור מגורייך, תשאלי אותו.

באשר לקושי שלך ולכעס שלך על עוברי עבירה, הדבר צריך תיקון. כמו כל נושא אחר שאת מתמודדת אתו בתהליך התשובה שלך, גם המידות שלך הם חלק מתהליך התשובה. שום דבר לא קורה ביום אחד. את צריכה סבלנות ועקשנות. סבלנות - לדעת שהשינויים הללו לוקחים הרבה זמן: חודשים ושנים. תקבלי את עצמך כפי שאת, אבל תזכירי לעצמך שהתהליך ממשיך ואת שואפת לשינוי ולהתקדמות. עקשנות - להמשיך לשאוף לחיזוק המידות הטובות: יותר ענווה, יותר אהבה לכלל ישראל.

קשה מאוד לשמור שבת כאשר סביבך אנשים שמחללים שבת. אבל חייבים לשמור על האחווה המשפחתית. כיבוד הורים וליכוד משפחתי צריכים להיות מעל הכל.
את יכולה להתחזק מתוך התמקדות בשליחות המוטלת עליך. את הראשונה במשפחה שלך שחוזרת בתשובה, את ה-'נציגה' של הקודש כלפי כל המשפחה שלך. דווקא אם תהיי ידידותית, אוהבת ושמחה עם כולם, תהיה לכולם הערכה כלפי כל מה שאת מיצגת.
לכן כאשר את מתחילה להתגאות או לכעוס תאמרי לעצמך: "אני אוהבת אותם ודואגת להם, אני עלולה עכשיו להרחיק אותם מאפשרות התשובה" מתוך כך תתמלאי רצון וכוח להיות יותר צנועה ויותר מחוברת לכולם.

כתבות נוספות