שאל את הרב

כמה שאלות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 24/04/13 18:06 יד באייר התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב

1.אם קבעתי מזוזה וטעיתי בברכה ואי אפשר להוריד את המזוזה (דבוקה ממש טוב) מה לעשות?

2. האם סבא שלי או חבר טוב שלי מדבר איתי בבית הכנסת באמצע תפילה מה אני אמור לעשות? אני לא רוצה לבייש אותו.

3. איך אפשר להמנע מלשמוע לשון הרע? מילא להמנע מלהגיד אבל אם מישהו בא ואומר לך לדוגמא " ראית את המפגר הזה מה הוא עשה" אתה כבר שמעת לשון הרע ואתה לא יכול להמנע מיזה

4. בסביבות הבית שלי יש שתי בתי כנסת אחד מאוד קרוב והשני יחסית רחוק אני מאוד מרגיש מחובר לסיגנון התפילה של הבית כנסת הרחוק דווקא והוא גם מתאים לעדה של אבות אבותיי וגם יש הבדל מאוד גדול בהרגשה של אחרי שהתפילה שבבית כנסת הרחוק אני מרגיש רמה רוחנית הרבה יותר גבוהה אבל שוב הבעיה שהבית כנסת יחסית רחוק אין לי כח ללכת עד לשם כל יום מה לעשות?

5. שמעתי שיש מצווה להתלבש בשבת יותר יפה וחגיגי מביום חול אם ביום חול ממש בא לי להתלבש יפה האם אני צריך למנוע את זה מעצמי ולהשאיר את הבגד ליום שבת?

תשובה

שלום!

1. את עיקר המצווה של קביעת המזוזה זכית לקיים, והברכה לא מעכבת את קיום המצווה. אם תרצה לתקן את הפסד הברכה כתיקנה - תשתדל לקבוע לעצמך איזה לימוד קבוע (אפילו קצר של כמה דקות) בדיני ברכות.

2. אם יש דרך להשפיע על החבר - מה טוב. אם לא, אז "כשם כמצווה לומר דבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע". לגבי הסבא יש גם מצוות כיבוד הורים, ולכן אין לומר לו בלשון תוכחה, אלא באופן עקיף ומכבד להבין את הנושא, כמובן רק אם יש סיכוי שהדברים ישפיעו ושיהיה באופן מכובד.
בכל אופן, אתה תשתדל להמשיך להתרכז בתפילה וודאי לא תענה להם. ואם הם יפגעו - אין זה באחריותך, כי אתה קודם כל מחוייב לאבא שבשמיים.

3. צריך להשתדל להתרכז ממקום שמצוי בו לשון הרע או מחברת אנשים שרגילים בסיפור לשון הרע. אם שמעת לשון הרע בעל כרחך - אתה אנוס ואין עליך תביעה. אך כמובן שיש איסור להאמין לדברי הלשון הרע, ויש ללמד זכות על האדם שסיפרו עליו לשון הרע.

4. יש "שכר פסיעות" לכל פסיעה ופסיעה שהולכים לבית הכנסת, והגמרא (סוטה כב.) מספרת על אלמנה שהיה בית כנסת בשכונתה, ואף על פי כן היתה טורחת ללכת לבית הכנסת של רבי יוחנן שהיה בשכונה אחרת, וכשרבי יוחנן שאל אותה למה היא טורחת, היא ענתה לו שיש לה שכר פסיעות על כך.

וקל וחומר במקרה שלך שבית הכנסת השני מלא במעלות רבות שציינת.

על כן ככל שתוכל - תתחזק ללכת לשם, ועל כל מאמץ ופסיעה שתעשה - מחכה לך שכר מיוחד בשמים, כי ה' אוהב ומעריך את כל המאמץ שאתה עושה בשבילו!

5. זו מידה טובה שנלמדה משמאי הזקן (ביצה טז.), לשמור כל דבר נאה לשבת. וכן אמרו חכמים שמה שציוותה התורה בשבת ובמועדים לקרוא אותם מקרא קודש - הכוונה שיכין בגדים מיוחדים ונקיים לשבת, וזה חלק ממצוות כיבוד השבת.

כל טוב!

כתבות נוספות